تحصیل در کانادا

بازدیدکنندگان : 29958 نفر 1396/11/14
تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

براساس رتبه‌بندی سازمان ملل، کانادا همیشه جزو ۱۰ کشور برتر دنیا برای زندگی است. کانادا همچنین یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است. کانادا کشوری با جمعیتی بالای ۳۶ میلیون نفر که سالانه ۱۶ میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند، تا دسامبر ۲۰۱۵ پذیرای حدود ۳۵۶٫۵۷۴ دانشجو از ۱۸۵ کشور مختلف بوده است. مزیت‌هایی مانند کیفیت بالای آموزش، ارائه‌ مدارک معتبر جهانی و شرایط اجتماعی پایدار و امن باعث قرارگرفتن کانادا در این جایگاه شده‌ است. باوجود جشن‌های تابستانی، ورزش‌های زمستانی، طبیعت و مناظر متنوع، ورزش‌ها، فرهنگ‌ها و غذاهای مختلف، عجیب نیست که تحصیل در کانادا طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشته باشد.
 
 فرم ارزیابی مهاجرت کانادا موسسه گنجی

تحصیلات عالی در کانادا

دوره‌ی کارشناسی (لیسانس) در کانادا بسته به دانشگاه ۳ تا ۴ ساله است. کسب مدرک کارشناسی و بالاتر بسته به نوع مدرک از ۱ تا ۳ سال طول می‌کشد. تحصیلات عالی در کانادا در قالب‌های گوناگون از جمله کالج‌های محلی، مدرسه‌ی عالی علوم فنی و کاربردی، مدرسه‌ی هنرهای کاربردی (که گواهی‌نامه، دیپلم، مدرک کاردانی و کارشناسی ارائه می‌کنند) و دانشگاه‌ها (که مدرک کارشناسی و بالاتر ارائه می‌کنند) ارائه می‌شوند.
 

نکاتی درباره‌ تحصیل در کانادا

 
در سال ۲۰۱۶ نظام آموزش عالی کانادا رتبه‌ی پنجم در دنیا را کسب کرد.
 
یکی از امتیازات ویژه‌ی نظام آموزش عالی کانادا این است که هر استان برنامه‌ی آموزش خودش را بدون دخالت دولت مرکزی تعیین می‌کند. بنابراین روش تحصیل بسته به استانی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. به‌ویژه نظام آموزشی کبک که تفاوت چشمگیری با دیگر مناطق کانادا حتی از نظر زمان برگزاری و طول دوره‌ی تحصیل دارد. برای مثال دوره‌ی دبیرستان یک سال زودتر تمام می‌شود و گذراندن دوره‌ی پیش‌دانشگاهی (CEGEP) در هنرستان یا کالج‌ عمومی اجباری است؛ دوره‌ای که به‌نوعی معادل سال اول دانشگاه است و جزئیات آن بسته به مؤسسه‌ی آموزشی متفاوت است.
 
برمبنای آمار سازمان آموزش بین‌المللی کانادا، ۹۰ درصد دانشجویان خارجی از تجربه‌ی تحصیل در کانادا راضی (۶۱ درصد) یا خیلی راضی (۲۹ درصد) هستند. کانادا در دسته‌ی کشورهایی است که سرمایه‌گذاری بالایی در آموزش می‌کند، تاجایی‌که در سال ۲۰۱۴ از آمریکا به‌عنوان کشوری که بیشترین سرانه‌ی آموزشی را دارد، پیشی گرفت.
 
کانادا بیش از ۹۰ دانشگاه شامل ۱۷ دانشگاه خصوصی دارد. مانند بیشتر کشورهای دیگر دانشگاه‌ها در سه سطح کارشناسی (معمولا ۴ساله)، کارشناسی ارشد (۱ یا ۲ساله) و دکترا (معمولا ۳ساله) دانشجو می‌پذیرند. فضاهای دانشگاهی در کانادا از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و امکانات برخوردارند. کانادا همچنین دارای ۱۵۰ کالج است که دوره‌های کوتاه‌مدت و دیپلم‌های مختلفی ارائه می‌کنند که برخی بر رشته‌های خاص و برخی دیگر بر آموزش عمومی متمرکز هستند. همچنین این کشور سابقه‌ی طولانی در ارائه‌ی دوره‌های تخصصی در کالج‌ها دارد که هدف آن تربیت و آماده‌سازی دانشجویان برای کار در زمینه‌های خاص است. در بیشتر دانشگاه‌های کانادا به کارآموزی که روزبه‌روز بر طرفدارانش در سراسر دنیا اضافه می‌شود، توجه ویژه‌ای می‌شود و حتی ممکن است بخشی از دوره‌ی آموزشی باشد. رقابت زیادی بین کارآموزان در کانادا وجود دارد. معمولا دانشجوها پس از آموزش در کلاس مدتی را در محیط کار می‌گذرانند تا دانش‌شان را در عمل به‌کار بگیرند. ممکن است برای کارآموزی به اجازه کار نیاز داشته باشید پس پیش از درخواست اطلاعات کافی از مؤسسه‌ی آموزشی بگیرید.
 
۲۶ دانشگاه کانادا در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ قرار گرفته‌اند و از این میان ۳ دانشگاه مک‌گیل (که جزئیات آن در خبرهای پیشین توسط موسسه گنجی درج شده)، دانشگاه تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا در رتبه‌ی ۳۰، ۳۲ و ۴۵ قرار دارند.
 

درخواست (اپلای)، مدارک لازم و پذیرش

درخواست برای تحصیل در کانادا
پس از انتخاب فهرستی نه‌چندان بلند از دانشگاه‌های دلخواه‌تان باید با دفتر امور بین‌الملل دانشگاه‌ها تماس و از آنها درباره‌ی روند درخواست راهنمایی بگیرید. نظام متمرکزی برای ارائه‌ی درخواست‌ها وجود ندارد و باید درخواست‌تان را مستقیما برای هر دانشگاه ارسال کنید. فرایند درخواست تحصیل در دانشگاه‌های کانادا ساده و سرراست است. برای بیشتر مؤسسات آموزشی مدرک دیپلم و در برخی استان‌ها، ۴۰ ساعت خدمات عمومی یا کار داوطلبانه (ممکن است این مورد برای دانشجوهای خارجی ضروری نباشد پس از دانشگاه مربوطه اطلاعات کافی بگیرید) الزامی است.
 
ممکن است مدرک زبان هم لازم باشد. برای برخی رشته‌ها و برنامه‌های آموزشی و تقریبا همه‌ی دانشجویان خارجی ارائه‌ی مقاله، انگیزه‌نامه‌ی تحصیلی یا شرح تجربیات شخصی لازم است. ممکن است مدارکی دیگر ازجمله توصیه‌نامه، گواهی دوره‌های فوق‌برنامه، گواهی ارائه‌ی خدمات عمومی، فعالیت‌های ورزشی و جزئیات بورسیه‌ها و جوایزی که کسب‌کرده‌اید، نیاز باشند. هزینه‌ی درخواست پذیرش از دانشگاه‌های کانادا بسته به دانشگاه و ملیت‌تان متفاوت است. برای مثال هزینه‌ی درخواست پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا برای کانادایی‌ها حدود ۷۷ دلار کانادا و برای دانشجویان کشورهای دیگر ۱۱۲ دلار کاناداست. اگر از کشورهای در‌حال‌توسعه باشید، ممکن است این مبلغ کاهش پیدا کند. فراموش نکنید خرید بیمه‌ی سلامت در طول دوره‌ی تحصیل در کانادا اجباری و هزینه‌ی آن معادل ۶۰۰ دلار کانادا در سال است.
 
مدرک زبان
در کانادا مردم به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه صحبت می‌کنند. فرانسه در استان کبک زبان رسمی‌ است و دروس دانشگاهی به هر دو زبان ارائه می‌شوند. اگر انگلیسی و فرانسه زبان مادری‌تان نیست، ممکن است لازم باشد مدرک زبان ارائه کنید. البته برخی دانشگاه‌ها دوره‌هایی برای تقویت زبان دانشجوها برگزار می‌کنند.
 
ویزای دانشجویی
برای تحصیل در کانادا باید اجازه‌ی تحصیل در کانادا را دریافت کنید. این اجازه‌نامه ویزای دانشجویی شماست. هزینه‌ی درخواست اجازه‌ی تحصیل ۱۵۰ دلار کاناداست. اگر دوره‌ی تحصیل‌تان ۶ ماه یا کمتر باشد نیازی به دریافت اجازه‌ی تحصیل ندارید.
 
برای ارائه‌ی درخواست‌تان نخست به نامه‌ی پذیرش از یکی از دانشگاه‌های آموزش عالی معتبر نیاز دارید. برای درخواست از استان کبک نیاز به گواهی پذیرش (CAQ) از دولت استانی هم دارید. در گام بعد باید بسته‌ی درخواست ویزا را از سایت CIC، سفارت یا کنسولگری کانادا دریافت کنید.
درصورت تأیید درخواست‌تان، یک معرفی‌نامه و ویزای اقامت موقت (درصورت نیاز) دریافت می‌کنید. این مدارک را همراه با گذرنامه، گواهی تمکن مالی و نامه‌ی پذیرش‌تان به مرزبانی کانادا ارائه کنید تا ویزایتان را صادر کنند.
 
شهریه و هزینه‌های زندگی
شهریه‌ی دانشگاه و هزینه‌ی زندگی در کانادا معمولا کمی کمتر از کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، نیوزلند و انگلستان است. همان‌طور که انتظار می‌رود شهریه دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارجی بیشتر است. هر دانشگاهی شهریه‌اش را خودش تعیین می‌کند؛ شهریه بسته به مقطع و رشته متفاوت است. رشته‌های هنر و علوم انسانی معمولا کمترین شهریه را دارند و رشته‌های مهندسی و پزشکی شهریه‌های بالاتری دارند.
 
بنابر داده‌های سازمان آمار کانادا متوسط شهریه‌ی سالانه‌ی دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارجی در سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ در مقطع کارشناسی ۲۳٫۵۸۹ دلار کانادا و برای دوره‌های کاردانی و پایین‌تر ۱۵٫۰۰۹ دلار کانادا بوده است. مانند دیگر نقاط دنیا رشته‌هایی مانند دام‌پزشکی و MBA بالاترین شهریه‌ها را دارند. برای نمونه شهریه‌ی سالانه MBA حدود ۴۲۰۰۰ دلار کاناداست.
 
هزینه‌های زندگی
هزینه‌ی سالانه‌ی زندگی شامل محل اقامت در حدود ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار دلار کاناداست. هزینه‌ها در شهرهای بزرگ سنگین‌تر است و البته به سبک زندگی‌تان هم بستگی دارد. باید هزینه‌ی محل اقامت، غذا، رفت‌و‌آمد و بیمه‌ی سلامت (که خرید آن اجباری‌ست) را در نظر بگیرید؛ فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی را هم فراموش نکنید. لباس گرم برای زمستان‌های کانادا را هم از قلم نیندازید!
 
پس از شهریه‌ی دانشگاه، بیشترین هزینه مربوط به محل اقامت، چیزی بین ۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار کانادا برای اجاره‌ی سالانه است. خوب است بدانید هزینه‌ی اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی در محوطه‌ی دانشگاه بیشتر است. اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید به‌سراغ اقامتگاه‌های خارج از دانشگاه بروید، اما هزینه‌های رفت‌و‌آمد را فراموش نکنید. اقامت مشترک در کنار دیگران هم راهی برای کاهش هزینه‌هاست. در سایت ganjico.com هزینه‌ی تقریبی اقلام مختلف را در هر ماه به شرح زیر است:
 
اجاره‌ی آپارتمان یک خوابه در شهرهای بزرگ: ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار کانادا؛
اجاره‌ی آپارتمان یک خوابه در شهرهای کوچک: ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار کانادا؛
خوردوخوراک برای یک نفر: ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار کانادا؛
اینترنت پرسرعت: ۴۰ دلار کانادا؛
خدمات تلفن همراه: ۴۰ تا ۶۰ دلار کانادا.
دانشجویان زیر ۱۸ سال (۱۹ سال در استان‌های بریتیش کلمبیا، نوا اسکاشیا و قلمروهای شمال غربی) باید در کنار خانواده زندگی کنند. هماهنگی‌های لازم در این رابطه توسط دانشگاه انجام می‌شود و هزینه‌ای معادل ۶۵۰ تا ۸۰۰ دلار کانادا در ماه خواهد داشت. مزیت این روش این است که خانواده‌ها معمولا بدون دریافت هزینه‌ی اضافی شما را در غذایشان شریک می‌کنند.
 
کسب بورسیه و کمک‌تحصیلی
راه های کسب بورسیه برای تحصیل در کانادا
دانشجویان برتر امکان بهره‌مندی از بورسیه‌هایی را دارند که توسط مؤسسات دولتی و غیردولتی ارائه می‌شوند. برای مثال International Tuition Award از دانشجویان خارجی تمام‌وقت در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های پژوهش‌محور حمایت می‌کند. همه‌ی دانشجویان خارجی درصورت برخورداری از برخی شرایط و معیارها امکان بهره‌مندی از حمایت این مؤسسه را دارند. برای درخواست استفاده از بورسیه و کمک‌تحصیلی بهتر است شخصا از دانشگاه موردنظر پرس‌وجو کنید و ببینید این امکان برای چه رشته‌ها و موقعیت‌هایی در آن دانشگاه وجود دارد. می‌توانید در www.scholarships-bourses.gc.ca یا کانال تلگرام گنجی (لینک دربالای صفحه)اطلاعات خوبی درباره‌ی کمک‌های تحصیلی مالی در کانادا به‌دست بیاورید. نکته‌ی مهم این است که هرچه زودتر درخواست‌تان را اعلام کنید، زیرا این حمایت‌ها محدود هستند و خواهان زیادی دارند. همچنین می‌توانید بررسی کنید و درصورت وجود از بورسیه و کمک‌های تحصیلی که توسط مؤسسات و سازمان‌های کشور خودتان ارائه می‌شود، استفاده کنید.
 
شغل‌های دانشجویی
در زمان تحصیل و در طول نیم‌سال تحصیلی می‌توانید تا ۲۰ ساعت در هفته و در تعطیلات به‌شکل تمام‌وقت بدون نیاز به اجازه‌ی کار، کار کنید؛ فقط لازم است:
 
اجازه‌ی تحصیل معتبر داشته باشید،
دانشجوی تمام‌وقت باشید،
در مؤسسات آموزش عالی معین (در کبک آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای هم قابل‌قبول هستند) ثبت‌نام شده باشید.
مشغول تحصیل در رشته‌های دانشگاهی، فنی‌وحرفه‌ای یا برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای باشید که دست‌کم ۶ ماه طول می‌کشند و در پایان دوره به شما مدرک ارائه می‌کنند.
همچنین نیازمند شماره‌ی بیمه‌ی اجتماعی هستید تا بتوانید در کانادا کار کنید و از خدمات دولتی بهره‌مند شوید.
 
شهرهای دانشجویی
مونترال
 

تحصیل در کانادا

بزرگ‌ترین شهر استان کبک مونترال، دومین شهر بزرگ کانادا است. این شهر ۴ دانشگاه، ۷ مؤسسه‌ی ارائه‌دهنده‌ی مدرک‌های معتبر و ۱۲ کالج عمومی و فنی‌وحرفه‌ای دارد. این تعداد از مؤسسات آموزشی باعث شده است مونترال به‌عنوان شهری که در آمریکای شمالی بیشترین توجه را به تحصیلات عالی می‌کند، شناخته شود.
 
به‌عنوان پایتخت فرهنگی کانادا و باجود ترکیبی از پختگی اروپایی و ساده‌انگاری آمریکایی رقابت دیگر شهرها با مونترال کار ساده‌ای نیست! به‌عنوان دانشجو همیشه چیزی برای تجربه‌کردن خواهید داشت؛ تئاترهای متنوع، سالن‌های موسیقی، نمایشگاه‌های هنری و جشنواره‌های سالانه از جمله جشن آتش‌بازی که یکی از بزرگ‌ترین‌ جشن‌ها در دنیاست.
 
برترین دانشگاه کانادا «دانشگاه مک‌گیل» (رتبه ۳۰ دنیا)، در مونترال است. از دانشگاه‌های دیگر این شهر «دانشگاه مونرئال» (رتبه صد و بیست و ششم دنیا) و «دانشگاه کنکوردیا» (معمولا رتبه‌ی ۴۶۱ تا ۴۷۰ را کسب می‌کند) هستند. درحالی‌که آموزش در دانشگاه مک‌گیل و کنکوردیا به زبان انگلیسی است، دانشگاه‌های زیادی به‌شکل دوزبانه کلاس‌هایشان را برگزار می‌کنند. پس در کنار زبان انگلیسی باید زبان فرانسه‌تان را هم تقویت کنید.
 
تورنتو
مرکز استان اُنتاریو و بزرگ‌ترین شهر کانادا تورنتو به یکی از چندفرهنگی‌ترین شهرهای دنیا معروف است؛ شهری که نیمی از جمعیت دو میلیون و ششصدهزار نفری‌اش خارجی هستند و این تنوع فرهنگی آن را به شهری جذاب و هیجان‌انگیز برای زندگی تبدیل کرده است. تورنتو محل استقرار بازار سهام و ۵ بانک بزرگ کاناداست و به‌ قطب سرگرمی و صنایع خلاق دنیا معروف است. موزه‌ها و گالری‌های کوچک و بزرگ، اجراهای متنوع موسیقی و همچنین جشنواره‌ی جهانی فیلم تورنتو بر جذابیت این شهر افزوده‌اند. شهر کافه‌ها و رستوران‌های گوناگونی برای قهوه‌دوستان و شکم‌پرست‌ها دارد.
 
دانشگاه‌های این شهر برخی از برترین دانشگاه‌های کانادا هستند. «دانشگاه تورنتو» دومین دانشگاه برتر کانادا (رتبه‌ی ۳۲ دنیا) است. درکنار این دانشگاه «دانشگاه یورک» (رتبه‌ی ۴۵۱ تا ۴۶۰ دنیا)، دانشگاه رایرسون» (Ryerson) و دیگر مؤسسات آموزش عالی معتبر ازجمله هنرستان موسیقی سلطنتی قرار دارند.
 
ونکوور
شهرهای مهم برای تحصیل در کانادا
 
شهر نسبتا جوان ونکوور در ساحل غربی کانادا مقصد موعود کسانی است که دوست دارند زندگی شهری را با شگفتی‌های طبیعت ترکیب کنند. مناظری که ونکوور را دربر گرفته‌اند، از جنگل‌های سبز خیره‌کننده و دریاچه‌های باشکوه تا صخره‌های رشته‌کوه راکی، حقیقتا چشمگیر هستند.
 
خود شهر هم شگفتی‌های زیادی دارد. سومین کلان‌شهر کانادا، که پیوسته در فهرست برترین شهرهای جهان برای زندگی قرار دارد، معروف‌ترین و پربازدیدترین شهر کاناداست. تفریح‌های فرهنگی شهر شامل تئاتر، جشنواره‌ی جهانی فیلم ونکوور و همچنین اجراهای متنوع موسیقی است. این شهر که یکی از گرم‌ترین شهرهای کانادا در طول زمستان است، به‌ویژه برای سرمایی‌ها مناسب است!
 
دانشگاه‌های مهم این شهر «دانشگاه بریتیش کلمبیا» (رتبه‌ی ۴۵ دنیا)، «دانشگاه سیمون فریزر» (رتبه‌ی ۲۲۶ دنیا) و همچنین «دانشگاه ویکتوریا» و «دانشگاه ونکورو آیلند» در جزیره‌ی ونکوور هستند.
 
کبک‌سیتی
برای علاقه‌مندان به تصویرهای باشکوه و تاریخی، جای بهتر از کبک‌سیتی درکانادا نیست! این شهر که در قرن ۱۷ام شکل گرفته است، مرکز استانی هم‌نام خودش است. مردم این شهر به زبان فرانسه صحبت می‌کنند. بخش قدیمی شهر با خیابان‌های سنگ‌فرش، قلعه‌ی فرونتناس و برج‌وباروهای قدیمی جزو میراث جهانی یونسکو است. کبک به‌طور کلی یک جاذبه‌ی تاریخی است. اما گمان نکنید کبک تنها موزه‌ای غول‌پیکر است بلکه شهری سرزنده و درحال‌تغییر است. در این شهر حوصله‌تان سر نمی‌رود؛ تفریحات فرهنگی، سرگرمی‌های شبانه، اجراهای موسیقی و کارناوال زمستانی معروف کبک از جاذبه‌های شهر هستند.
 
ازجمله دانشگاه‌های مهم کبک‌سیتی «دانشگاه لاوال» (رتبه‌ی ۳۷۲ دنیا) و «دانشگاه کبک» (رتبه‌ی ۵۰۱ تا ۵۵۰ دنیا) هستند. همچنین قدیمی‌ترین مؤسسه‌ی آموزشی زنان در آمریکای شمالی «صومعه‌ی اُرسلاینِ کبک‌سیتی» در این منطقه قرار دارد. آموزش در این شهر به زبان فرانسه است.
 
اتاوا
شهرهای مهم برای تحصیل در کانادا
پایتخت کانادا اتاوا به‌تازگی به شهرهای برتر دنیا برای تحصیل پیوسته است و در جایگاه ۴۹ام قرار گرفته است. مردم در اتاوای پویا و گوناگون، به چند زبان مختلف و اغلب دو زبان انگلیسی و فرانسه را روان صحبت می‌کنند. مکان‌های فرهنگی و تاریخی گوناگونی در این شهر وجود دارد ازجمله پربازدیدترین موزه‌ی کانادا، «موزه‌ی تاریخ کانادا». ساختمان مجلس کانادا با طراحی نئوگوتیکش در این شهر قرار دارد.
 
۲ دانشگاه برتر اتاوا در رتبه‌بندی جهانی جزو ۶۰۰ دانشگاه برتر در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ قرار دارند و از این بین «دانشگاه اتاوا» رتبه‌ی ۲۹۱ام را دارد. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، اتاوا امتیاز بالایی در «مطلوبیت» و «ترکیب دانشجویان» کسب کرده است. تعداد بالای دانشجویان خارجی در این شهر نشانه‌ی محیط تحصیلی چندفرهنگی و سرزنده‌ی این شهر است.
 
ادومونتون
مرکز استان آلبرتا به‌خاطر جشن‌ها و جشنواره‌های سالانه‌اش به «شهر جشنواره‌ها» معروف است. ادمونتون همچنین خاستگاه فروشگاه «وست‌ادمونتون مال» است که سابقا بزرگ‌ترین فروشگاه دنیا بوده و امروز بزرگ‌ترین مرکز خرید آمریکای شمالی‌ست. ادمونتون یکی از مهم‌ترین شهرهای شمالی‌ است، اما نگران موقعیت مکانی آن نباشید، چون آب‌وهوای ادمونتون حتی در مقایسه با برخی شهرهای جنوبی‌تر نسبتا (بر نسبتا تأکید می‌شود) معتدل است. این شهر سرشار از زیبایی‌های طبیعی و جذابیت‌های شهری‌ است؛ ازجمله پارک فورد، موزه‌ی تاریخ، «آرت دیستریکت» در مرکز شهر و محله‌ی استراتکونا (Strathcona) با تئاترها و اجراهای زنده‌ی موسیقی‌اش؛ همگی در ترکیبی از معماری تاریخی و مدرن شامل ساختمان‌های تاریخی بازسازی‌شده، رستوران‌ها و کافه‌ها.
 
ازمیان دانشگاه‌های ادمونتون، «دانشگاه آلبرتا» چهارمین دانشگاه کاناداست که رتبه‌ی ۹۴ دنیا را دارد. دانشگاه‌های معروف دیگر عبارتند از «مؤسسه‌ی فناوری آلبرتای شمالی»، کالج نوکوئست، دانشگاه مک‌اِوان، کالج دانشگاهِ کینگ و کالج دانشگاهی آلبرتا.
 
زندگی در کانادا
دومین کشور بزرگ‌ دنیا از نظر جغرافیایی هم به خاطر مناظر زیبایی کارت‌پستالی و هم به خاطر جامعه‌ی مدرن، پذیرا و چندفرهنگی‌اش معروف است. کانادایی‌ها به رفتار بسیار دوستانه و محترمانه‌شان شناخته می‌شوند، بنابراین به‌راحتی می‌توانید در کنار آنها جای بگیرید.
 
آب و هوا
کانادای کشوری سرد و ۴ فصل است. در تابستان دمای هوا به ۳۵ درجه سانتیگراد می‌رسد و در زمستان تا منفی ۲۵ درجه اُفت می‌کند، اما وزش باد باعث می‌شود بیشتر از اینها احساس سرما کنید. بنابراین باید به اندازه‌ی کافی لباس گرم و کلفت داشته باشید.
 
فرهنگ
آشنایی با فرهنگ کشور تحصیل در کانادا را ساده تر می کند
فرهنگ انگلیسی، فرانسوی، آمریکایی و بومی کانادا، همچنین جمعیت بالای مهاجران این کشور را به جامعه‌ای متنوع تبدیل کرده است. هنگام تحصیل باید انتظار تجربه‌های فرهنگی گوناگون را داشته باشید و همچنین از سرگرمی‌هایی مانند تپه‌نوردی، اسکی روی یخ، ورزش‌های آبی، ورزش‌های برفی و هاکی روی یخ غافل نشوید. اگر اهل ورزش نیستید می‌توانید از موسیقی، نمایش و سینما لذت ببرید.
 
اگر فرهنگ‌تان خیلی متفاوت است و دچار شوک فرهنگی شدید، نگران نباشید! دانشگاه‌های کانادا پر از دانشجویانی از فرهنگ‌های مختلف است، بنابراین در این تجربه تنها نخواهید بود. به انجمن‌های دانشجویی بپیوندید و با دیگر دانشجویان خارجی ارتباط برقرار کنید. انجمن‌های محلی هم در کنار‌آمدن با زندگی جدیدتان در کانادا مؤثر هستند.
 
امنیت
کانادا به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین کشورها برای زندگی، نرخ جرم و جنایت پایین است؛ بنابراین کافی‌ است بر منطق‌تان تکیه کنید تا اقامت امنی داشته باشید. خوب است بدانید شماره‌ی تماس‌های اضطراری ۹۱۱ است.
 

کار در کانادا پس از فارغ‌التحصیلی

اگر مایل به کار‌کردن در کانادا پس از پایان تحصیل‌ باشید، باید برای دریافت اجازه‌ی کار پس از فارغ‌التحصیلی درخواست کنید. این مجوز امکان اقامت و کار را در کانادا به مدت ۳ سال از زمان فارغ‌التحصیلی برای‌تان فراهم می‌کند. بخش کاریابی را در منوهای بالا جستجو کنید. می‌توانید از دانشگاه‌تان دراین‌باره راهنمایی بگیرید. مناطق و بخش‌های مختلف خواهان نیروی کار در رشته‌های مختلف از حسابداری گرفته تا کارشناس سلامت، همچنین توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار، مهندسی و طراح واسط کاربری هستند.

telegram_Canada_Ganji

سوال خود را از وکیل کانادا اینجا مطرح کنید:
پیام شما ثبت شد و پس از تایید در سایت منتشر می شود
تعداد پرسش ها: 4
سونیا1397/02/21
لطفا مرا کمک کنید چگونه اجازه تحصیل در کانادا را دریافت کنم هیچ کس مرا کمک نمیکند نه اجازه تحصیل را دارم نه میتوانم کار کنم
  • گنجی
  • 1397/02/22
باید آیلتس آکادمیک 6 و تمکن مالی خوب ومعدل بالای 16 برای لیسانس یا فوق داشته باشید. داشتن مقاله، سابقه کار، فامیل در کانادا، توصیه نامه از معلم یا استادتان به پذیرش شما کمک می کند. اطلاعات کامل در بخش دانشجویی سایت یا اینستاگرام هست.
پرستو بهاری1397/02/01
36ساله ام لیسانس نساجی .متاهل ودارای یک فرزند1.5ساله ایا میتوانم در رشته کامپیوتردر یک کالج در کبک (در مونترال فامیل نزدیک دارم )ویزای تحصیلی برای خود و خانواده بگیرم . تمکن مالی دارم .باهمکاری شماوهزینه وکالت را هم بفرمایید.
  • گنجی
  • 1397/02/11
به همه با هم ویزا نمیدهند. در این سن چرا تحصیل در کالج، بهتر است برای اقامتی از ابتدا اقدام کنید که هزینه دانشگاه را ندهید.
میلاد1397/01/27
سلام بنده دانشجوی فوق لیسانس رشته معماری هستم و قصد مهاجرت دارم.توصیه میکنید جهت ویزای کاری اقدام کنم یا تحصیلی(با توجه به شرایط و هزینه های زندگی در کانادا)
امکان گرفتن فاوند در مقطع ارشد برای معماری وجود دارد یا خیر؟
هزینه زندگی که از ایران میبرم با خودم باید به مقدار 2 سال زندگی باشد یا 1 سال کفایت می کند؟
  • گنجی
  • 1397/01/30
ویزای اقامتی/ اگر مقیم شوید هزینه ها کاملا ناچیز است./ برای شش ماه حدود ده هزار دلار./
مجید1397/01/10
سلام،بنده چهل سال سن دارم ،مدرکم دیپلم. شرایطی هست که ابتدا برای یاد گیری زبان به این کشور سفر کرد و آیاهمزمان اجازه کار میدهند؟
پس از گرفتن مدرک زبان در همان جا اقدام به ثبت نام دانشگاه کرد؟ چگونه باید اقدام کرد؟
مهاجرانی که در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند می توانند به کشور خود سفر کنن؟
  • گنجی
  • 1397/01/13
باید ویزای دانشجویی برای کالج زبان بگیرید و هزینه تحصیل را پرداخت کنید.

نظرسنجی مهاجرت کانادا

کدام استان شانس دریافت اقامت با ورک پرمیت ناشی از توریستی ایرانیان دارد؟

  • برنامه مهاجرتی استان های آتلانتیک
  • برنامه مهاجرت ساسکاچوان
  • برنامه مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • اخذ جاب آفر کانادا
شرکت کنندگان : تن