پزشکی در کانادا

بازدیدکنندگان : 25505 نفر 1397/06/01
پزشکی در کانادا

پزشکی در کانادا:

در ایران روز بیست و سوم آگوست برابر با یکم شهریور ماه که همزمان با زادروز تولد ابوعلی سینا است برای روز پزشک در نظر گرفته شده است. ابوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد. وی 450 کتاب در زمینه های گوناگون نوشته است که یکی از معروف ترین کتاب هایش کتاب شفا، دانشنامه علمی و فلسفی جامع و کتاب قانون یکی از کتابهای معروف ابن سینا در زمینه علم پزشکی می باشد.
پزشکان از جمله اقشار زحمتکش و دلسوز جامعه اند که از ارکان اصلی جامعه به شمار می آیند که پزشکان ایرانی در طی سالهای گذشته و در مقایسه با کشورهای هم تراز و نسبت به صنوف دیگر بسیار پیشرفت کرده اند.

پزشکی در کانادا چند سال است

دلیل نام گذاری روز پزشک:

در کانادا: علی الخصوص در انتاریو و نوااسکوشیا روز 1 می برابر با 11 اردیبهشت توسط "CMA =Canadian Medical Association" سازمان پزشکی کانادا روز پزشک نامگذاری شد. در این روز خانم دکتر Emily Stowe به عنوان اولین زن توانست مجوز طبابت را دریافت نماید.
در آمریکا: 30 مارس برابر 10 فروردین برای بزرگداشت پزشکان و تقدیر از خدمات ارزنده آنها اختصاص داده شده است، به گونه ای که در این تاریخ و سال 1842 دکتر لانگ برای نخستین بار داروی بیهوشی "اتر" را در عمل جراحی به عنوان بیهوش کننده استفاده کرد.
 
اگر شما هم یک پزشک (داروساز، پرشک عمومی و متخصص،دندانپزشک) هستید و نیاز به اطلاعات کافی در مورد کانادا دارید موارد زیر را مطالعه کنید.
 

درآمد پزشکان در کانادا

همه ساله انستیتو اطلاعات پزشکی کانادا، میانگین درامد پزشکان را اعلام می کند که نرخ رشد و حمایت (کارانه دولت) در کبک و شهر مونترال همیشه بیشتر بوده است. جدول میانگین درآمد سالانه پزشکان متخصص در استانهای کانادا :
پرنس ادوارد 449 هزار دلار
یوکان 422 هزار دلار
کبک 403 هزار دلار
منیتوبا 399 هزار دلار
بریتیش کلمبیا 367 هزار دلار
انتاریو 367 هزار دلار
نیوبرانزویک 333 هزار دلار
 

تخصص پزشکی در کانادا

در میان رشته‌های پزشکی تخصصی، در استان کبک رادیولوژیست‌ها بیشترین درآمد و جراحان اعصاب کمترین درآمد سالانه را کسب می‌کنند. براساس آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۶، در استان کبک و شهر مونترال ، یک متخصص رادیولوژی نزدیک به ۷۰۰ هزار دلار– متخصص چشم ۶۹۵ هزار دلار– جراح قلب و عروق ۶۲۴ هزار دلار– متخصص قلب ۵۷۱ هزار دلار – جراح عمومی ۵۰۸ هزار دلار– متخصص معده و روده ۵۰۲ هزار دلار– جراح عروق ۵۰۲ هزار دلار– جراح متخصص زنان و نازایی ۴۹۰ هزار دلار– متخصص بیهوشی ۴۹۰ هزار دلار– متخصص اورولوژی ۴۸۹ هزار دلار و جراح اعصاب ۴۸۰ هزار دلار درآمد متوسط سالانه، پیش از کسر مالیات داشته‌اند.
 
 فرم ارزیابی مهاجرت کانادا موسسه گنجی

 

پزشک شدن در کانادا

سیستم پزشکی کانادا غیر متمرکز است و بر طبق قانون اساسی کانادا در اختیار استانها قرار گرفته است.بنابراین هر استانی بنا به نیازهای خود قوانین خاص خود را تنظیم و به مرحله اجرا می گذارد.لذا ممکن است یک پزشک ایرانی متقاضی کار در ونکوور باید 4 امتحان را پشت سر بگذارد ولی در آلبرتا تنها  یک امتحان خواهید داد.
دوبخش فدرال و استانی دخیل در برنامه های پزشکی کانادا هستند.ارگان فدرال مسئول مالی و پشتیبانی از برنامه های استانی می باشد و در عین حال امتحانات اصلی پزشکی را نیز این ارگان فدرال یا همان نظام پزشکی کانادا برگزار می کند.استانها سیاست های اصلی پزشکی و بهداشتی خود را کاملا مستقل تعیین می نمایند.
 
در کانادا دانشجو پس از فراغت از دبیرستان باید یک لیسانس مرتبط با پزشکی اخذ نمایند.پس از آن امتحان MCAT را پاس کرده و در انتها وارد دانشگاه پزشکی می شوند.پس از چهار سال تحصیل پزشکی و گذراندن یک و نیم سال دوره بیمارستانی به این افراد مدرک MD داده می شود.medical doctor که با این مدرک امکان طبابت نیست.چراکه دوره اینترنشیپ ندارند و از دانشکده پزشکی خارج می شوند.
MCAT از چهار بخش تشکیل می شود:

  • اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده
  • اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی
  • اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار
  • تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال

 
پس از این مرحله این افراد بسته به علاقه خود وارد یک رشته رزیدنتی می شوند.یک سال اول دوره رزیدنتی بصورت جنرال و اینترشیپ هست و پس از آن وارد دوره تخصصی آموزشی خود می شوند.در پایان سال پنجم دوره تخصصی باید امتحان بورد را پاس کنید.پس از آن می توانید در جامعه به طبابت بپردازید.
بدلیل مسئولیت پذیری فوق العاده زیاد یک پزشک در کانادا طبابت و تشخیص بسیار دشوار است.اگرشما در ایران تنها در یک ربع ساعت بیک مریض اختصاص می دهید باید در کانادا چهار برابر آن را محاسبه کنید.کوچکترین حرفی که به مریض زده می شود باید یاداشت شود.هر مریض حداقل پرونده چند صفحه ای دارد.
 

بهترین رشته های تحصیلی در کانادا

در سال 2001 تحقیقی نشان داد که در دهه آینده کمبود پزشک بسیار ملموس خواهد بود.هم اینک کانادا به حداقل 5000 پزشک نیاز دارد که همین اکنون مشغول بکار گردند.بجز این مطلب جهت سالهای آینده نیز حداقل نیاز به ده هزار پزشک بشدت احساس می شود.البته اکنون دانشگاه های کانادا ظرفیت رشته پزشکی خود را بالاتر برده اند و دانشکده های پزشکی جدیدی نیز ساخته شده اند.اکنون حدود 70 درصد کانادایی نیاز به پزشک خانواده دارند.این مطلب سبب می شود که مراجعه به اورژانس و پزشکان متخصص زیاد شود و این ازدحام از دید جامعه و سیستم پزشکی کانادا قابل هضم و قبول نیست و بایستی اصلاح گردد.بهمین دلایل اکنون استانها و خود دولت فدرال در حال جذب پزشکان مهاجر هستند.
همچنین حدود 4000 پزشک خانواده در حال بازنشستگی هستند که همین امر سبب ایجاد فشار مضاعف بر سیستم پزشکی کانادا خواهد شد.از طرف دیگر سن جمعیت رو به پیری است و این افراد بازنشسته نیاز به تدابیر درمانی دارند.
بیشترین نیاز پزشک اکنون در استانهای کبک، مانیتوبا و ساسکاچوان احساس می شود.
 
فرایند ورود به سیستم پزشکی کانادا:
برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا دانشگاه بسیار مهم است و باید مقیم کانادا باشید. 12 مورد از 17 دانشکده پزشکی کانادا جزو 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.لیست دانشگاه های پزشکی در کانادا:
دانشگاه تورنتو
دانشگاه مک گیل
دانشگاه بریتیش کلمبیا  
دانشگاه مک مستر  
دانشگاه مونترال  
دانشگاه آلبرتا  
دانشگاه کلگری  
دانشگاه اتاوا
دانشگاه وسترن آنتاریو  
دانشگاه دالهاوزی  
دانشگاه لاوال
دانشگاه کوئین  
دانشگاه شربروک  
دانشگاه ساسکاچوان
دانشگاه مانیتوبا  
دانشگاه مموریال نیوفاندلند  
دانشگاه لیکهد
 
دروس پیش نیاز برای تحصیل در سال اول اکثر دانشکدهای پزشکی در کانادا

  • بیولوژی با آزمایشگاه
  • شیمی عمومی با آزمایشگاه
  • شیمی آلی با آزمایشگاه
  • فیزیک با آزمایشگاه
  • انگلیسی(آیلتس آکادمیک)
 
امتحان اصلی پزشکی تا پیش از دوره تخصصی پزشکی همان MCCEE می باشد که مختص دانشجویان و پزشکان خارجی است.پس از آن دو دوره دیگر امتحانی بنام MCCEQ1 & MCCEQ2 نیز وجود دارد که مختص پزشکان خارجی و همچنین کانادایی است.این امتحان اولیه توسط ارگان فدرال MCC برگزار می شود و سپس بنا به صلاحدید استانها دو دوره بعدی نیز از داوطلب آزمون اخذ می شود.
پس باید محل کار و اقامت خود را کاملا مشخص نمایید تا بر اساس قوانین آن استان مورد درخواست خود اقدام به آماده سازی جهت برگزاری امتحان مورد نظر آن استان نمایید.
برای کسانی که پزشکی خود را به اتمام رسانده و جهت دوره تخصصی خود اقدام می نماید باید به ROYAL COLLEGE مراجعه نماید. نهادی که در مورد پزشکان خانواده تصمیم می گیرد بنام ROYAL COLLEGE OF FAMILY PHYSICIANS OF CANADA نامیده می شود.نهاد دیگر ROYAL COLLEGE OF SURGEON PHYSICIANS OF CANADA می باشد که در مورد جراحان تصمیم گیری می کند.درکل رویال کالج پس از دوره تخصصی مسئول برگزاری امتحانات بورد و کنترل کیفی کار دانش آموخته تخصصی است.
 
فراموش نکنیم که مهاجرت به کانادا تنها راه اصولی وارد شدن به سیستم پزشکی کانادا می باشدو کانادا بهیچ وجه از حضور پزشکان با تابعیت خود و اقامت موقت در آن کشور جهت طبابت استفاده نمی کند.مگر اینکه شما در سطح جهانی فردی مطرح و درخور توجه باشید که سیستم پزشکی کانادا به حضور شما نیاز وافری داشته باشد.
 
داشتن رزومه قوی و معرفی نامه های خوب نیز در پذیرفته شدن شدن شما تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت.اهمیت رزومه قوی از نمرات کسب شده نیز بیشتر است.سابقه کاری خوب و تحقیقات رزومه شما را قوی تر می کند.آشنایی با سیستم پزشکی کانادا حتی بعنوان یک دستیار پزشک جهت پذیرفته شدن در این سیستم بسیار مهم است.
 
SAEE
گفته می شد که آزمون MCCEE که پزشکان خارجی با صرف هزینه فراوان و زمان در آن شرکت می کردند بدون آشنایی اولیه آنان با این آزمون انجام می گرفت.بر این اساس MCC تصمیم گرفت که آزمون آزمایشی SAEE را برای این دسته برگزار کند که از 96 سوال در شش رشته زیر مجموعه پزشکی کانادا تشکیل می شد:
داخلی
زنان زایمان
اطفال
پزشکی اجتماعی و ملاحظات اخلاقی
روانپزشکی
جراحی
 
MCCEE
این آزمون مجموع 175 پرسش چند گزینه ای در 6 زیر مجموعه پزشکی است که در چهار ساعت برگزار می شود.ازمون نمره منفی ندارد و بنابراین توصیه می شود که هیچ پرسشی بی پاسخ نماند.نمره قبولی در این آزمون 250 است(از نمره نهایی 700) و رقابتی بین داوطلبان وجود ندارد.هرسوال یک سناریوی پزشکی را مطرح می کند و سپس از داوطلب می خواهد که بین 5 گزینه یکی را انتخاب کند.یادمان باشد که این امتحان میزان آگاهی شما و دانش شما از سیستم بهداشتی و پزشکی کانادا را می سنجد و نه دانش شما از رشته پزشکی.
 آزمون MCCEE در خارج از خاک کانادا در بیش از 500 مکان و در 73 کشور دنیا انجام می شود.

به صورت خلاصه، رتبه نسبت جمعیت مهاجر ایرانی به پزشک ایرانی در کانادا در مقام 14 جدول است و همین نیاز بسیار به وجود پزشک ایرانی در کانادا را می طلبد.

اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید بهتر است این لینک که جزئیات کامل در مورد تحصیل پزشکی در کانادا را دارد را بخوانید و سپس در تلگرام پیگیر امتیاز قبولی برنامه ها باشید.


canada_ganji_instagram
سوال خود را از وکیل کانادا اینجا مطرح کنید:
پیام شما ثبت شد و پس از تایید در سایت منتشر می شود
تعداد پرسش ها: 7
ونوس1401/12/02
سلام وقت بخیر
من لیسانس زیست شناسی سلولی و ملکولی با معدل ۱۹‌ ( شامل ۱۰۰ واحد دروس شیمی فیزیک زیست شناسی هست ) از دانشگاه آزاد اسلامی دارم
همچنین لیسانس تربیت بدنی با معدل ۱۶ از همون دانشگاه
مدرک آیلتس ۷ دارم
و مدرک بین المللی فوریت های پزشکی از جهاد دانشگاهی و آموزش پرستاری دارم

میخواستم بدونم من شرایط تحصیل پزشکی عمومی در کانادا و دارم ؟
چه اقداماتی لازمه انجام بدم ممنون
  • گنجی
  • 1401/12/08
در کل شرایط تحصیل پزشکی با کارت پی آر بهتر است لذا اگر تا 35 سال هستید ابتدا اسکیل ورکر اقدام کنید سپس برای پزشکی در کانادا شروع کنید
اگر شرایط بالا را ندارید باید برای ویزای دانشجویی با پذیرش از دانشگاه های استان کبک یا انتاریو یا البرتا در مقطع لیسانس علوم اقدام کنیم
دارا بودن امتحان ام کت و کسپر و ایلتس اکادمیک 7 شانس بالایی را خواهد داشت. برای جزئیات بیشتر با واتس اپ سایت اطلاع دهید.
نسرین1401/09/14
سلام من منخصص بیهوشی هستم 53 ساله و26 سال سابقه کاری ورزومه خوبی دارم چطور میتونم برای کار در کانادا اقدام کنم؟
  • گنجی
  • 1401/09/16
شرایط شغل و تحصیلی شما خوب است.
فقط امتیاز سن را کم دارید
برای جبران آن باید برای برنامه های کبک اقدام کنید که مدرک فرانسه نیاز دارد 
سینا1398/07/13
سلام من دانشجوی رشته پزشکی ام 25 سالگی فارغ التحصیل میشم میخوام بدونم بهتر هست که تخصصم رو تو ایران بگیرم و اقدام کنم برای کانادا یا بعد از اتمام پزشکی عمومیم؟
  • گنجی
  • 1398/07/28
بعد از اتمام پزشکی عمومی.
زهره1398/04/07
سلام
من ٤٠سالمه و پزشک هستم .باسابقه ١٣سال بیمه.آیا برای کار بعنوان پزشک باید امتحان بدم؟چه شرایطی برای گرفتن اقامت بهتره؟ ویزای مشاغل ماهر یا سرمایه گذاری؟
  • گنجی
  • 1398/04/15
ویزای سرمایه گذاری چون در بخش نیروی متخصص امتیاز سن را کم دارید.
همانند ایران برای شروع طبابت باید امتحان دهید.
پویا1397/11/15
سلام
من مدرک پزشکیمو گرفتم و عازم خدمت سربازی اردیبهشت ٩٨ هستم
برای مهاجرت کی میتونم اقدام کنم؟
از نظر زبان و مالی هم مشکلی ندارم
  • گنجی
  • 1397/11/21
شرایط ویزای کار کانادا 2019 بدین صورت است: اصل مدرک تحصیلی+آیلتس جنرال7.5+سابقه کار با بیمه یا طرح پزشکی
الهام1397/09/11
سلام،من ٢٢سالمه و ترم٩پزشکى هستم،زبانمم خوبه میتونم آیلتس بگیرم.برای مهاجرت کی اقدام کنم بهتره؟میتونم امیدوار باشم؟
  • گنجی
  • 1397/09/17
بعد از اخذ اصل مدرک تحصیلی
مریم1397/07/25
سلام من ۳۰ سال دارم و دانشجوی ترم یک پرستاری هستم و در این مدت زبان هم میخوانم آیا امکان اقامت هست خواهرم هم مقیم کانادا هست
  • گنجی
  • 1397/08/02
باید مدرک تحصیلی لیسانس+ایلتس 7.5+سه سال سابقه کار داشته باشیدوفامیل تان در کانادا امتیاز خوبی برای شما دارد.

نظرسنجی مهاجرت کانادا

کدام استان شانس دریافت اقامت با ورک پرمیت ناشی از توریستی ایرانیان دارد؟

  • برنامه مهاجرتی استان های آتلانتیک
  • برنامه مهاجرت ساسکاچوان
  • برنامه مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • اخذ جاب آفر کانادا
شرکت کنندگان : تن