نحوه آزمون لیسنینگ آیلتس

بازدیدکنندگان : 740 نفر 1401/07/07
نحوه آزمون لیسنینگ آیلتس
تکنیک های لیسنینگ آزمون آیلتس برای تقویت مهارت شنیداری بسیار مهم هستند. مهارت شنیداری شما در حال حاضر در زبان مادری بسیار بالا است اگر قصد مهاجرت دارید، باید این مهارت خود را در زبان انگلیسی برای آزمون آیلتس هم تقویت کنید. 
آقای گنجی در این مقاله به شما کمک می کند تا مهارت های شنیداری خود را برای آزمون آیلتس تقویت کنید. لیسنینگ آزمون آیلتس در بازه زمانی ۴۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود. این بخش شامل ۴۰ سوال است که در 4 بخش تقسیم شده‌. قبل از پخش صدا، فرصت دارید تا سؤالات را مرور کنید. به این شکل با موضوع کلی لیسنینگ آشنا می‌شوید. لیسنینگ آیلتس تنها یک بار پخش می‌شود! به همین دلیل شما باید تسلط کافی به کلمات و جمله‌های انگلیسی داشته باشید تا در این فرصت کوتاه جواب سؤالات را بدهید.  

 

دانلود منابع لیسنینگ آیلتس

در آزمون لیسنینگ آیلتس تمرین و استفاده از تکنیک ها مهم است. سعی کنید از پادکست های موجود با لهجه های متفاوت بهره ببرید. همچنین کتاب های مختلفی در زمینه لیسنینگ وجود دارد که در استوری های اینستاگرام به جدید ترین آنها اشاره می کنیم در واتس اپ نیز می توانید از همکاران موسسه مهاجرتی گنجی آنها را سوال کنید. در مورد دانلود منابع لیسنینگ آیلتس به لینک های پایین این مقاله مراجعه فرمایید و هر روز یک منبع را مطالعه فرمایید.

 

تمرین لیسنینگ آیلتس

چهار مهارت مهم شنیداری برای آزمون آیلتس وجود دارد، این چهار مهارت شامل:
  • فعال بودن
  • آمادگی و توجه
  • پیش بینی موضوع
  • به صورت هدفمند گوش دادن
تمرین لیسنینگ آیلتس
پیش بینی: در زندگی واقعی ما می دانیم که چرا و به چه چیزهایی گوش می دهیم و انتظار داریم در مورد موضوعات خاص چیزهایی را بشنویم.  
گوش دادن هدفمند: مثلا در گیت های خروجی فرودگاه شما همه اطلاعات لازم در مورد پرواز خود را می شنوید. 
آمادگی: در این بخش شما در مورد موضوعاتی مثل جلسات کاری، سمینار، کالج ها و دانشگاهها اطلاعاتی را می شنوید. شما از قبل می دانید که چه کسی در مورد چه چیزی می خواهد صحبت کند و می دانید که باید چه اطلاعاتی را یادداشت کنید. 
نکته: در یک مکالمه معمولی اگر دوست شما بگوید او اتفاقا... یعنی او می خواهد اطلاعات جدیدی را به شما بدهد. در یک سخنرانی اگر گوینده بگوید بیایید به... یعنی می خواهد روی موضوع جدیدی تمرکز کند. 
شما باید همه این مهارت ها را در خود پرورش دهید و باید تمرین کنید تا این مهارت ها در آزمون آیلتس هم بکار ببرید. 

 

1- پیش بینی موضوعات لیسنینگ

در آزمون لیسنینگ آیلتس شما قبل از هر یک از چهار قسمت آزمون 30 ثانبه فرصت دارید تا به سوالات نگاه کنید. شما در قسمت های 2،1و 3 حدود 20 تا 30 ثانیه فرصت دارید. در این زمانها باید به پیش بینی موضوعاتی که شاید مطرح شود و پاسخهایی که باید به سوالات بدهید، بپردازید. 

پیش بینی موضوعات لیسنینگ

بعضی از موضوعات به صورت معمول در لیسنینگ مطرح می شوند به عنوان مثال:
  • مصاحبه شغلی= برای کار پاره وقت
  • افتتاح حساب بانکی= برای اقامت
  • شرکت در کنفرانس= برای تعطیلات

در مورد مسائلی که شاید برای هر یک از موضوعات بالا مطرح می شود باید فکر کنید. شما باید یک لیست تهیه کنید و لغاتی که می شنوید را یادداشت کنید، شما می توانید این کار را با دوست خود انجام دهید. 
در مثال مصاحبه شغلی در مورد موضوعاتی مثل حقوق، ساعات کاری، مرخصی، مسئولیت ها، بازنشستگی، صلاحیت و غیره صحبت می شود.
لغات این مثال شامل:
  • ساعات کاری مثل: full-time / part-time / zero hours تمام وقت، پاره وقت و بدون محدودیت زمانی
  • زمان استراحت مثل: coffee breaks / lunch break زمان ناهار و قهوه
  • مرخصی مثل: holidays / vacations تعطیلات و استراحت
  • مسئولیت ها مثل: duties/roles/tasks شامل وظایف و نقش ها
  • بازنشستگی مثل: duties/roles/tasks کارمند و کارفرما
  • مدرک تحصیلی مثل: degree / experience / languages/ driving license شامل تجربه، دانش زبان و گواهینامه رانندگی

شما 30 ثانیه قبل از شروع لیسنینگ می توانید سوالات را بررسی کنید و به لغات و موضوعاتی که احتمالا می شنوید، فکر کنید. 

پیش بینی اطلاعات لیسنینگ

شما می توانید از آزمونهای تمرینی استفاده کنید و به سوالات و گرامر قسمت اول نگاه کنید و براساس اطلاعات خود به این سوال ها پاسخ دهید. 
یک مثال: مصاحبه شغلی
موضوع: تعطیلات
سوال: موارد زیر را با استفاده از یک کلمه یا یک عدد کامل کنید؟
"شما سه ............ مرخصی سالانه با حقوق در سال اول دریافت می کنید."
در این متن شما می دانید که کلمه مورد نظر یک اسم گمشده است. شما می توانید کلمه هفته ها را در نظر بگیرید چون خیلی بعید است که کارمندان فقط سه روز در سال تعطیلات داشته باشند. 
شما قبل از شروع صدا و در زمان استراحت بین قسمت های 1، 2 و 3 باید کلمه مورد نظر را پیدا کنید و با استفاده از اطلاعات خود پاسخ های سوالات را پیش بینی کنید. 

 

2- گوش دادن هدفمند لیسنینگ

برای پاسخ به سوالات قسمت یک و دو باید اطلاعاتی در مورد اعداد، زمان، تاریخ، قیمت، تلفن، کد پستی و غیره داشته باشید. برای خواندن اعداد در زبانهای مختلف ریتم های مختلفی وجود دارد، شما باید به صورت هدفمند گوش دهید و اعداد در ریتم های مختلف را یادداشت کنید. 
شما می توانید کیلیپ های صوتی در مورد اعداد را گوش دهید و همه اعداد را یادداشت کنید. قسمت اخبار وب سایت های خبری یا پادکست های زبان را امتحان کنید برای شما بسیار مناسب است. 
شما می توانید به صورت منظم اخبار رادیویی را گوش دهید معمولا اخبار کوتاه با پیش بینی آب و هوا شروع می شود را دنبال کنید.

 

3- تفکر و آمادگی لیسنینگ

قسمت سوم شامل مکالمه بین 2 تا 4 نفر است مثلا 2 دانش آموز و یک معلم در مورد یک پروژه یا تحقیق بحث می کنند. در این مکالمات افراد با توجه نقش خود سوالات و اطلاعات متفاوتی را ارائه می دهند. زمانی که به سوالات نگاه می کنید به نقش افراد فکر کنید تا بدانید برای سوالات مختلف به کدام سخنران باید گوش دهید. 

مثال: یک دانش آموز و معلم
سوالات را بخوانید تا بدانید برای پاسخ باید به حرفهای دانش اموز گوش دهید یا معلم. 
  • چگونه در این پروژه کار می کنید؟
  • در ادامه باید به چه چیزی توجه کنم؟
  • چه زمانی باید کار را کامل کنم؟
شما می توانید از آزمونهای تمرینی استفاده کنید و به سوالات قسمت 3 نگاه کنید، به سوالات توجه کنید و در مورد اینکه کسی که اطلاعات را می دهد فکر کنید تا قبل از لیسنینگ آمادگی داشته باشید. شما می توانید کلیپ های صوتی را گوش دهید. فضای Section 3 لیسنینگ آیلتس، انگلیسی آکادمیک بوده و تسلط متقاضی را در فضای دانشگاهی می سنجد.  

 

4- توجه و امادگی لیسنینگ

در بخش چهارم آیلتس یک سخنرانی تک نفره یا مونولوگ است. این سخنرانی زوایای مختلف یک مسئله را مورد بررسی قرار می دهد. مثلا فرد در رابطه با امکانات یک روستا، یک مرکز تفریحی، یک موزه و یا دیگر موضوعات اطلاعاتی را به حضار موجود در یک مکان ارائه می دهد. در این بخش که مثل یک سخنرانی است و پر از اطلاعات است اما نیازی به اطلاعات تخصصی ندارد. شما باید تمرین کنید تا سرنخ ها را برای این سخنرانی پیدا کنید. 
از آزمونهای تمرینی آیلتس که نمونه های این سخنرانی ها در آنها وجود دارد استفاده کنید. 

 

موضوعات لیسنینگ آیلتس

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس را هر روز دانلود کنید و بخوانید و با  دانلود کتاب های لیسنینگ آیلتس نمره 7 و بالاتر را بدست آورید.
تمرین لیسنینگ آیلتس
دانلود منابع لیسنینگ آیلتس


canada_ganji_instagram
سوال خود را از وکیل کانادا اینجا مطرح کنید:
پیام شما ثبت شد و پس از تایید در سایت منتشر می شود
تعداد پرسش ها: 0

نظرسنجی مهاجرت کانادا

کدام استان شانس دریافت اقامت با ورک پرمیت ناشی از توریستی ایرانیان دارد؟

  • برنامه مهاجرتی استان های آتلانتیک
  • برنامه مهاجرت ساسکاچوان
  • برنامه مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • اخذ جاب آفر کانادا
شرکت کنندگان : تن