چگونه در کانادا ماشین بخریم

بازدیدکنندگان : 2840 نفر 1401/02/05
چگونه در کانادا ماشین بخریم
شرایط خرید ماشین در کانادا برای مهاجران تازه وارد

اگر یکی از مهاجرین جدید کانادا هستید و یا قصد مهاجرت کانادا را دارید، احتمالا شرایط خرید ماشین در کانادا یکی از مسائلی است که در ذهنتان وجود دارد. داشتن یک ماشین برای رفتن به سر کار، مدرسه، فروشگاه یا سفرهای مختلف گزینه بسیار مناسبی است.

شاید برای اولین بار خرید ماشین در کانادا برای ما سخت باشد مثلا اینکه چگونه ماشین خوبی پیدا کنید؟ از کجا بفهمید که ماشین سالم است؟ آیا می توانم در مورد قیمت به توافق برسم؟ چگونه خودرو را به نام خودم بزنم؟
در اینجا ما به شما کمک می کنیم تا با تحقیق کامل ماشینی را بخرید که از آن راضی باشید. 

چهار مرحله برای خرید ماشین در کانادا وجود دارد

با توجه به جذابیت بازار خودروی کانادا برای مهاجرین و قیمت ماشین در کانادا در سال 2022 که کمی به خاطر تاخیر زنجیره تامین به دلیل کرونا عقب افتاده، می توان گفت متنوع ترین ماشین ها را در کانادا با قیمت کم از بنتلی تا فراری و از بوگاتی تا لکسوس خواهید داشت البته بالارفتن قیمت بنزین باعث شده که مردم به خودروی برقی روی بیاورند تا جائیکه دولت کبک 5700دلار بلاعوض برای خرید خودروی برقی در کانادا اعطا می کند. برای خرید خودرو در کانادا چهار مرحله وجود دارد:
  • مرحله اول؛ گواهینامه رانندگی
  • مرحله دوم؛ پیدا کردن ماشین مناسب
  • مرحله سوم؛ بیمه نامه معتبر ماشین
  • مرحله چهارم؛ سند ثبت ماشین

توجه کنید که شرایط خرید خودرو در کانادا با دریافت وام بسیار آسان است. که در اینستاگرام گنجی @canada_ganji در مورد آن مطلب گذاشتیم.
 

مرحله اول؛ گواهینامه رانندگی در کانادا بگیرید


ابتدا شما باید گواهینامه را از دولت کانادا یا منطقه ای که در آن زندگی می کنید بگیرید. با این گواهینامه شما می توانید در هر جایی از کانادا رانندگی کنید. البته جدیدترین قوانین دریافت گواهینامه رانندگی در کانادا Driver's license و شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی در این کشور را بخوانید.
اگر گواهینامه معتبری از کشور دیگری مثل گواهینامه رانندگی بین المللی ایران دارید می توانید برای مدت کوتاهی با آن در کانادا رانندگی کنید. از نظر قانونی هر شخص خارجی و حتی توریست می‌تواند در کانادا خودرو بخرد. بنابراین اگر حتی فقط برای مدت کوتاهی قصد زندگی در کانادا را داشته باشید قانون کانادا اجازه خرید اتومبیل را به شما می‌دهد. در کانادا امکان خرید خودرو به صورت نقد و اقساط برای خریدار وجود دارد. خرید اقساطی خودرو برای افراد دارای کارت پی آر است.
هر منطقه و استان کانادا قوانین مخصوص به خود را دارد شما باید از طریق وبسایت اطلاعات لازم را بدانید. با توجه به استان یا منطقه ای که در آن زندگی می کنید باید یک امتحان کتبی در مورد قوانین جاده بدهید و یک یا دو آزمون رانندگی را در کنار پلیس تکمیل کنید. 
برای دریافت اطلاعات لازم در مورد گواهینامه رانندگی منطقه زندگی خود باید وارد وبسایت منطقه زندگی خود بشوید:
_ آلبرتا
_ بریتیش کلمبیا
_ منیتوبا
_ نیوبرانزویک
_ نیوفاندلند ولابرادور
_ نورث وست
_ نواسکوشیا
_ نوناووت
_ انتاریو 
_ جزیره پرنس ادوارد
_ کبک
_ ساسکاچوان
_ یوکان
 

مرحله دوم؛ پیدا کردن ماشین مناسب در کانادا


جالب ترین مرحله خرید ماشین شامل تحقیق در مورد ماشین و سالم بودن آن و در نهایت خرید ماشین براساس نیازهای شماست. 
در زمان خرید و تحقیق برای ماشین شما سوالات مختلفی را از خود می پرسید مثل: 

بودجه من برای خرید خودرو در کانادا چقدر است؟


شما علاوه بر پولی که می خواهید با آن ماشین بخرید باید پولی را برای هزینه های مربوط به ماشین مثل بنزین و دیگر هزینه ها داشته باشید. مثلا خرید 4 لاستیک برای ماه اکتبر تا آوریل که بتوانید در جاده های یخی و برفی کانادا با آن رانندگی گنید. در زمان خرید ماشین باید مالیات و دیگر هزینه ها را پرداخت کنید. اگر شما ماشین دست دوم را از یک شخص می خرید باید در زمانی که ماشین را به نام خود می زنید مالیات بر فروش را پرداخت کنید. 
شما باید بدانید که بیمه ماهیانه ماشین در کانادا یک قانون اجباری است. 

ماشین را برای چه کاری می خرید؟


اگر فقط برای سوار شدن ماشین می خرید باید ماشین سواری بخرید. اما اگر خانواده بزرگتری دارید باید یک ماشین شاسی بلند یا یک ون بخرید. 

آیا یک ماشین دنده اتوماتیک می خواهید یا دنده معمولی؟


ماشین های دنده اتوماتیک در کانادا خیلی رایج هستند اما شما می توانید ماشین دنده معمولی هم پیدا کنید. ماشین های دنده معمولی ارزان تر هم هستند. 

آیا ماشین نو می خواهید یا دست دوم؟


با خرید ماشین نو شما اولین صاحب آن خوردی نو هستید. ماشین نو گران تر است و دیرتر ارزش آن پایین می آید. اگر می خواهید ماشین را در آینده بفروشید بهتر است ماشین نو بخرید. ماشین دست دوم هم در کانادا وجود دارد شما می توانید ماشین های دست دومی را در کانادا پیدا کنید که تقریبا نو باشد. برای چند ماه اول بهتر است ماشین دست دوم بخرید تا بعدا با تحقیق خوب ماشین مورد نظرتان را بخرید. با توجه به نرخ سوخت که بالا رفته خرید یک ماشین تویوتا یاریس در ابتدا کار خوبی است.

چه مدل ماشینی را می خواهم بخرم؟


زمانی که شما چند مدل ماشین را پیدا کردید به راحتی می توانید ماشین مورد نظر خود را بخرید. خودروهای ژاپنی کم هزینه هستند و فقط نیاز به تعویض روغن و چک کردن آب دارند در رده پایین تر خودروهای کره جنوبی هستند. ماشین های آلمانی مانند بنز و بی ام و هزینه نگهداری بالا دارند. ماشین های آمریکایی افت قیمت و هزینه نگهداری زیادی دارند. 

از کجا می توانم ماشین مورد نظر خود را بخرم؟


وبسایت های زیادی برای خرید ماشین در کانادا وجود دارد مثل:

Google؛ شما با جستجو در Google می توانید فروشندگان ماشین را در نزدیک محل زندگی خود پیدا کنید. شما می توانید نظرات افراد دیگر را در مورد خرید ماشین در Google ببینید. 
Kijiji؛ یک سایت است که فروشندگان ماشین های نو و دست دوم در آن هستند. اگر شما از یک شخص ماشین بخرید هزینه ها کمتر می شود چون آنها هزینه هایی مثل بازار یابی، حقوق و دستمزد، بیمه و اجاره را ندارند. اما در زمان خرید ماشین از یک فرد باید مراقب باشید که آنها همه اطلاعات درست در مورد ماشین را به شما بدهند. برای پیدا کردن خودوری دست دوم در کانادا به سایت autotrader.ca و carpages.ca مراجعه کنید.
facebook؛ از طریق فیس بوک می توانید ماشین های دست دوم را پیدا کنید. به گروه های ماشین در تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید. 

وبسایت های زیادی برای خرید و فروش ماشین وجود دارد:
_ Autotrader.ca
_ Canadadrives.ca
_ Cardoor.ca
_ Cargurus.ca
_ Carooga.com
_ Carpages.ca
_ Clutch.ca
_ Vinnauto.com

شرکت های زیادی در کانادا هستند که از طریق آنها می توانید به صورت آنلاین ماشین بخرید. در سالهای اخیر به جای خرید حضوری بیشتر خرید ها به صورت آنلاین انجام می شود. یکی از مزیت های خرید آنلاین، تحویل ماشین درب منزل در مدت کمتر از 24 ساعت و حتی در صورت تغییر نظر می توانید ماشین را برگردانید.  اما بعضی خودرو ها مانند تسلا در کانادا نیازمند ثبت نام است. قیمت خودرو لوکس در کانادا و بیمه و مالیات آن زیاد است. 

فرم ارزیابی مهاجرت کانادا گنجی
 

چگونه ماشین را از نظر سالم بودن بررسی کنیم؟


تست ماشین در کانادا بسیار معمول است. شما باید قبل از تست ماشین گواهینامه رانندگی خود را نشان دهید. شما باید ظاهر ماشین، رانندگی، صدا یا بوی اگزوز آن را بررسی کنید. بهتر است یکی از اعضای خانواده یا دوست مکانیک شما همراه شما باشد تا بتوانید بهتر ماشین را بررسی کنید. 
زمانی که می خواهید یک ماشین دست دوم بخرید بعد از توافق برای قیمت با فروشنده یا نمایندگی خودرو می توانید از یک مکانیک بخواهید تا ماشین را بررسی کند. فروشنده می تواند این درخواست شما را بپذیرد یا نپذیرد. اگر نمایندگی ماشین این درخواست شما را پذیرفت یا یکی از کارکنان خود را با شما به مکانیکی می فرستد یا خودشان ماشین را به آنجا می برند. شما مسئول انتخاب مکانیک، قرار ملاقات برای بررسی و پرداخت هزینه مکانیک هستید. 

اسناد و مدارکی در مورد ماشین های دست دوم وجود دارد. شما می توانید از فروشنده بخواهید که آن اسناد را به شما بدهند. شما می توانید بررسی های لازم را خودتان انجام دهید. 
هر ماشینی یک شماره خاص دارد که می توانید آن را روی شیشه سمت داشبورد یا داخل در سمت راننده پیدا کنید. از طریق این شماره می توانید در مورد این ماشین تحقیق کنید. 

اسناد و مدارک شامل:
  •  مدارک شخص ثالث مثل Carfax 
  •  اسناد دولتی در مورد تاریخچه خودرورهای دست دوم

برای دریافت اطلاعات از تاریخچه ماشین می توانید به وبسایت Carfax هزینه ای را بدهید. شما اطلاعاتی مثل:
  •  اینکه ماشین تا حالا تصادف کرده است. 
  •  اگر ماشین نقص فنی داشته باشد یعنی سازنده ماشین باید مشکل فنی را رفع کند. 
  •  سابقه خدمات خودرو
  •  اینکه ماشین چند کیلومتر کار کرده و با چیزی که فروشنده به شما می گوید مطابقت داشته باشد. 
  •  اینکه آیا ماشین آسیب دیده است مثل چپ شدن ماشین
  •  اینکه ماشین بدهی دارد یا نه

با توجه به استان یا منطقه زندگی خود می توانید سند دولتی که اطلاعات در مورد سابقه خودرو را بخواهید مثلا گزارش اطلاعات خودرو، اگر فروشنده این اطلاعات را ندهد شما می توانید از دولت استان خود آن را بخواهید. 
باید بدانید که این ماشین بدهی نداشته باشد یعنی از فروشنده سوال کنید و با بررسی سابقه ماشین اطلاعات لازم را بدست آورید چون اگر ماشین بدهی داشته باشد این بدهی به شما منتقل می شود و شما اگر آن را نپردازید ماشین را از دست می دهید. اگر ماشین بدهی دارد شما باید از فروشنده بخواهید تا آن را بپردازد. وبسایت دولت کانادا اطلاعات لازم را در مورد حقوق خریداران ماشین ارائه می دهد. 

توافق در مورد قیمت نهایی خودرو در کانادا


از نظر اجتماعی در کانادا توافق در مورد قیمت ماشین نو یا دست دوم در ابتدای کار الزامی است. شما باید در مورد قیمت فروش ماشین براساس مدل، سن و اینکه چند کیلومتر کار کرده اطلاعات لازم را داشته باشید و بعد در مورد قیمت به توافق برسید. اگر از یک نمایندگی خودرو خرید می کنید باید بدانید که قیمت فروشنده، مالیات و دیگر هزینه ها چقدر است. فروشنده می تواند بعضی از هزینه ها را کم کند یا نگیرد اما هزینه هایی مثل مالیات بر فروش را نمی تواند حذف کند. 

زمانی که قیمت پیشنهادی را ارائه کردید باید نشان دهید که چرا قیمت شما منصفانه است. شما می توانید لیست ماشین هایی که در شهر شما با این قیمت فروخته شده اند را نشان دهید. 
فروشندگان ماشین می خواهند در مورد قیمت به توافق برسند اما به علت هزینه ها نمی توانند قیمت را کاهش دهند. اما اگر یک شخص بخواهد ماشین خود را بفروشد می تواند به هر قیمتی ماشین خود را بفروشد. برای اینکه فروشنده قیمت شما را بپذیرد باید حسن نیت خود را نشان دهید قیمتی را پیشنهاد بدهید که نزدیک قیمت بازار باشد. 

گول زدن فروشنده باعث می شود که توافق انجام نشود. اما اگر فکر می کنید که قیمت ماشین بالا است ماشین های زیادی براساس بودجه شما وجود دارد. به لیست قیمت ماشین در کانادا، اپلیکیشن خرید خودرو در کانادا، قیمت خودرو در کانادا 2022 و ... توجه کنید.

چگونه باید قیمت ماشین را پرداخت کنیم؟


روشهای مختلفی برای پرداخت قیمت ماشین وجود دارد مثل پرداخت نقدی کل قیمت ماشین یا پرداخت از طریق لیزینگ.
اگر می خواهید کل پول ماشین را بپردازید باید پول نقد داشته باشید یا از فروشنده بپرسید که آیا چک بانکی را می پذیرد یا نه. چک بانکی مثل پول نقد است که بانک آن را پرداخت می کند. شاید فروشنده از شما بخواهد که با شما به بانک بیاید و پول به حساب بانکی او واریز شود. 

شما می توانید برای ماشین وام بگیرید. مثلا از بانک یا فردی که وام می دهد وام بگیرید. شما می توانید از فروشنده ماشین کمک مالی دریافت کنید. یعنی شما باید وام و سود آن را بپردازید و بعد از پرداخت کامل شما مالک ماشین می شوید. مثلا از شرکت نیسان یک خودرو xtrail یا همان rouge را ماهانه با 400دلار کانادا لیزینگ کنید. خوبی اینکار این است که هر کجا ماشین خراب شد یک نوی ان را به شما می دهند چه در کانادا باشید چه در آمریکا! اگر خواستید بعد از چند سال مدل دیگری از همان کمپانی را بگیرید به راحتی می توانید با پول کم خودروی تان را تعویض کنید.

راه سوم اجاره ماشین است. برخی افراد در کانادا کرایه وسیله نقلیه را به خرید آن ترجیح می‌دهند. برای اجاره اتومبیل باید به نمایندگی‌های مربوطه در کانادا مراجعه کنید. پس از پایان مدت اجاره ماشین یا باید آن را خریداری کنید و یا اتومبیل را پس دهید. می‌توانید برای اجاره اتومبیل از بانکی که در آن حساب دارید وام بگیرید.
پرداخت وام و مبلغ آن بستگی به اعتبار حساب بانکی تان دارد. معمولا مهاجرینی که تازه وارد کانادا شده‌اند اعتبار کافی برای چنین کاری را ندارند. اگر به دنبال دریافت وام هستید بهتر است از بانکی که در آن حساب باز کرده‌اید کارت اعتباری دریافت کنید و هزینه‌های مربوط به آب و برق و گاز را سر موقع پرداخت کنید.

مرحله سوم؛ ماشین را در کانادا بیمه کنید


براساس قانون در کانادا باید ماشین خود را بیمه کنید. بیمه ماشین اجباری است همه افرادی که در تصادف آسیب دیده اند باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. قیمت بیمه خودرو در کانادا بستگی به سابقه تصادف خودرو، سال تولید خودرو و سن مالک دارد.
اگر ماشینی بدون بیمه تصادف کند جریمه بالا، از دست دادن گواهینامه، توقیف خودرو و یا نرخ های بالای بیمه برای ماشین اعمال می شود. 
برای اینکه بتوانید ماشین را به نام خود بزنید باید ماشین را بیمه کنید. 
انواع مختلفی بیمه برای ماشین وجود دارد مثل بیمه برای سرنشینان و ماشین شما یا بیمه برای دیگران و ماشین آنها در صورتی که شما مقصر باشید. 
فرم ارزیابی مهاجرت کانادا موسسه گنجی

انواع پوشش بیمه ای در کانادا


سوابق بیمه خودور برای کانادا را از ایران یا کشوری که قبلا زندگی می کردید از اداره بیمه یا پلیس جمع آوری و به کانادا بیاورید تا بهترین بیمه ماشین در کانادا را بگیرید و هزینه بیمه ماشین تان در کانادا کم شود.
بیمه مسئولیت؛ این حداقل بیمه در کانادا است. اگر شما به فردی یا به ماشینی آسیب بزنید این بیمه خسارت را می پردازد. حداقل بیمه در هر استان متفاوت است. کانادایی ها بین یک تا دو میلیون دلار بیمه می کنند. شما باید بیمه کافی داشته باشید تا در زمان تصادف مجبور نشوید هزینه های اضافی را نپردازید. 
بیمه تصادف؛ این یک بیمه اختیاری است و در صورت تصادف هزینه های تعمیر یا تعویض خودروی شما را می پردازد. در این نوع بیمه فرانشیز مورد نیاز است یعنی قبل از اینکه بیمه گر هزینه های شما را بپردازد باید مبلغ مشخصی را بپردازید. شما می توانید پایین ترین مبلغ را انتخاب کنید. میزان فرانشیز بین 500 دلار تا 1000 و 2000 دلار است. هر چه فرانشیز شما بیشتر باشد حق بیمه ماهانه ای که شما باید بپردازید کمتر می شود اما در صورتی که تصادف کنید باید بیشتر هزینه ها را خودتان بپردازید. 
بیمه تکمیلی؛ زمانی که شما رانندگی نمی کنید این بیمه از شما محافظت می کند یعنی اگر ماشین شما را دزدیده باشند یا به علت مثلا آب و هوا آسیب دیده باشد این نوع بیمه جبران خسارت می کند. برای این نوع بیمه هم باید فرانشیز بپردازید و مبلغ آن را می توانید خودتان انتخاب کنید. 

اگر بجز شما شخص دیگری نیز ماشین را می راند به شرکت بیمه گر خود بگویید.

شما باید قبل از انتخاب بیمه در مورد نرخ های مختلف بیمه و انواع بیمه ها تحقیق کنید. نرخ بیمه ماشین براساس ماشین، سن، مدل ماشین، تجربه و سوابق رانندگی، محله زندگی در کانادا و شرکت بیمه ماشین کاملا متفاوت است. بهتر است از شرکت بیمه نزدیک  خود استفاده کنید و با اطلاع از قیمت ها نرخ بیمه منصفانه ای را پرداخت کرده و بیمه مناسبی را دریافت کنید. 
شما می توانید با یک کارگزار بیمه تماس بگیرید و با او مشورت کنید. کارگزاران باید همه منافع شما را در نظر بگیرند. شما می توانید کارگزاران را در گوگل پیدا کنید یا از دوستان یا خانواده خود بپرسید. شما می توانید اطلاعات خود را در وبسایت های بیمه ای و بیمه گزاران وارد کنید تا قیمت تخمینی بیمه را بدانید. برای دریافت قیمت نهایی بیمه باید تلفنی با یک بیمه گر صحبت کنید. 


زمانی که بیمه خود را انتخاب کردید بیمه گر مدارک شما را از طریق ایمیل و به صورت کاغذی برای شما ارسال می کند. در زمان انتقال مالکیت خودرو باید مدارک بیمه را به اداره حمل و نقل استان خود ارائه بدهید. 

مرحله چهارم؛ ماشین را به نام خود بزنید


اگر شما از یک فروشنده خرید می کنید مراحل ثبت نام مالکیت خودرو در با دولت استان شما است. 
اگر از یک شخص ماشین می خرید خودتان باید ماشین را در استان خود ثبت کنید. شما باید این مدارک را همراه داشته باشید:
  •  گواهینامه رانندگی
  •  مدارک بیمه ماشین
  •  مجوز وسیله نقلیه و سند انتقال 
  •  مالکیت تایید شده و امضاء شده

برای ثبت مالکیت ماشین دست دوم  که از یک شخص می خرید هر استان و منطقه ای قوانین خاص خود را دارد. وبسایت Carfax همه قوانین کانادا در مورد ثبت ماشین را ارائه می دهد. 
اگر پلاک ماشین را ندارید در زمان ثبت نام باید آن را بخرید. استان محل زندگی شما براساس قیمت ماشین شما مالیات را محاسبه می کند. اما قوانین براساس حوزه قضایی مناطق متفاوت است. جالب است بدانید که در کانادا پلاک خودرو متعلق به مالک است نه خودرو. مالک خودرو باید هر سال هزینه‌ای را به اداره رانندگی به خاطر تمدید پلاک خودرو پرداخت کند. این مبلغ در ایالت‌های مختلف متفاوت است، مثلا در آنتاریو هزینه سالانه برای تمدید پلاک خودرو تقریبا ۹۰ دلار است. در کبک بسیار کم و در ونکوور زیاد است.
canada_ganji_instagram
سوال خود را از وکیل کانادا اینجا مطرح کنید:
پیام شما ثبت شد و پس از تایید در سایت منتشر می شود
تعداد پرسش ها: 2
رامین1401/02/31
برای رانندگی در کانادا می توانم از گواهینامه بین المللی ایران استفاده کنم؟
  • گنجی
  • 1401/03/01
بله تا یک ماه می توانید بعد از ان باید گواهینامه کانادایی دریافت کنید.
محمدحسین1401/02/15
سلام جناب گنجی، شنیدم سوابق بیمه خودرو را می توانیم به کانادا منتقل کنیم. آیا این موضوع صحت دارد؟
  • گنجی
  • 1401/02/28
بله
از کارگزار بیمه خودروی خود بخواهید نامه بدهد و ترجمه کنید
سوابق گواهینامه را نیز ترجمه کنید

نظرسنجی مهاجرت کانادا

کدام استان شانس دریافت اقامت با ورک پرمیت ناشی از توریستی ایرانیان دارد؟

  • برنامه مهاجرتی استان های آتلانتیک
  • برنامه مهاجرت ساسکاچوان
  • برنامه مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • اخذ جاب آفر کانادا
شرکت کنندگان : تن