در صورت انقضاء کارت PR چه کاری باید انجام دهیم؟

بازدیدکنندگان : 2209 نفر 1400/06/08
در صورت انقضاء کارت PR چه کاری باید انجام دهیم؟
در صورت انقضاء کارت PR چه کاری باید انجام دهیم؟

در پرونده های مهاجرتی کانادا متقاضی بعد از لندینگ موفق به دریافت کارت اقامت با اعتبار 5 ساله می شود که برای حفظ آن باید در طی یک بازه 5ساله حداقل 2سال حضور دائمی در خاک کانادا یا 730 روز به صورت ممتد یا منقطع داشته باشد، کارت های PR Permanent residency را نمی توان خارج از کانادا دوباره صادر کرد، اما مدارک مسافرتی کانادا یا همان تراول داکیومنت امکان صادر شدن دارند. 

فردی که اقامت دائم دارد و برای مدتی از کانادا خارج می شود، زمانی که بخواهد وارد کانادا شود باید کارت PR را ارائه دهد که این کارت وضعیت اقامتی او را نشان می دهد.
بیشتر کارت های PR پنج سال اعتبار دارند، اما اعتبار بعضی از آنها کمتر است. اگر کارت PR منقضی شود به معنی این نیست که شخص وضعیت اقامت دائم خود در کانادا را از دست داده است. به معنی این است که آنها نمی توانند با استفاده از این کارت وارد کانادا شوند. یک استتثناء وجود دارد و آن این است که با ماشین شخصی سفر کرده باشند. 
افراد دارای اقامت دائم می توانند بعد از ورود به کانادا برای دریافت کارت PR اقدام کنند. این کارت وضعیت آنها را برای اقامت دائم کانادا مشخص می کند. کارت اقامت دائم یک کارت پلاستیکی به اندازه کیف پول است که اطلاعاتی مثل قد، رنگ چشم، جنسیت دارنده کارت و عکس و امضاء حک شده با لیزر در روی آن است. اطلاعات دیگر روی کارت رمز گذاری شده و فقط مقامات کانادا به آن دسترسی دارند. ساکنان دائمی کانادا که با قطار، هواپیما، اتوبوس یا قایق می خواهند وارد کانادا شوند باید کارت اقامت دائم خود را قبل از سوار شدن نشان دهند. کسانی که کارت اقامت دائم را ندارند باید ویزای اقامت موقت را بگیرند. 
 

تمدید کارت اقامت دائم کانادا


افراد فقط از داخل کانادا می توانند برای کارت PR درخواست دهند. یعنی اگر فردی در پایان اعتبار کارت PR خود خارج از کانادا باشد نمی تواند برای کارت جدید درخواست دهد. آنها می توانند برای مدارک مسافرتی اقامت دائم اقدام کنند. اگر  Permanent Resident Travel Document- PRTD یا مدارک مسافرتی آنها برای اقامت دائم تایید شود می توانند از این مدارک برای ورود به کانادا استفاده کنند. مدارک مسافرتی برای اقامت دائم شش ماه بعد از صدور اعتبار دارند. فقط یکبار قابل استفاده هستند. فرد بعد از بازگشت به کانادا باید سریعا برای کارت PR اقدام کنند. 
Travel Document یک سند مسافرتی است که سفارت کانادا آن را صادر می کند و در شرایط خاص مثل کارت PR است. فرد قبل از سوار شدن باید کارت PR خود را نشان دهد. قبل از صدور سند مسافرتی، افسر ویزای مهاجرت کانادا باید از طریق مدارک هویت شخص و اینکه این فرد قبلا اقامت دائم کانادا را داشته است را تایید کند. 
برای درخواست Travel Documentیا همان سند مسافرتی اقامت دائم فرد باید اقامت دائم کانادا را داشته باشد. آنها باید در حال حاضر در خارج از کانادا باشند و هزینه ان را پرداخت کرده باشند. اداره مهاجرت از شما

مدارک حضور در کانادا مانند زیر را می خواهند:

-    ترجمه پاسپورت ایرانی
-    مدارک خرید یا اجاره خانه در کانادا
-    مدارک سوابق شغلی و پرداخت مالیات در کانادا
-    مدارک تحصیل فرزندان در کانادا

معمولا افراد از طریق پست به نزدیکترین سفارت کانادا برای این سند مسافرتی اقامت دائم را درخواست می دهند. وبسایت دولت لیست مراکز ویزای کانادا و دیگر مراکز برای اقامت دائم در خارج از کانادا را ارائه می دهد. 
به علت شیوع کرونا بعضی از مراکز ویزای کانادا و سفارتخانه ها پرونده های مدارک مسافرتی برای اقامت دائم را نمی پذیرند. بعضی از مراکز ویزا بسته شدند. اما دولت سعی می کند جدیدترین لیست مراکز و خدمات ارائه شده را ارائه می دهد. 
اگر فردی نتواند درخواست خود را به مراکز ویزا ارسال کند، می تواند به صورت آنلاین درخواست دهد.
در هر دو حالت شخص باید اصل گذرنامه خود را به همراه پرونده خود ارسال کند. شاید آنها به مصاحبه حضوری یا مجازی دعوت شوند، که احتمال آن خیلی کم است. در صورت موفقیت آمیز بودن پرونده، آنها سند مسافرتی برای اقامت دائم را دریافت کرده که به عنوان یک رسید در گذرنامه است.
با توجه به شیوع کرونا و این موضوع در مورد هر پرونده ای متفاوت است، پس امکان پیش بینی زمان بررسی پرونده تراول داکیومنت کانادا یا مجوز سفر موقت به خاک کانادا برای اقامت دائم وجود ندارد.

آیا زودتر از پایان اعتبار کارت پی آر می توان درخواست تمدید داد؟


کارت پی آر کانادا 5سال اعتبار دارد و شما بعد از پایان اعتبار ان می توانید درخواست تمدید دهید مگر اینکه:
-    کمتر از 9 ماه به انقضا کارت پی آر کانادا ی شما یا اعضا خانواده مانده
-    کارت پی ار کانادا را بعد از گذشت 6ماه از لندینگ هنوز دریافت نکرده اید
-    بعضی موارد مانند اسم، جنسیت، تاریخ تولد نیاز به تغییر دارد
-    کارت پی آر کانادا ی شما خراب، دزدیده یا مفقود شده است-نکته.
نکته:
در صورت مفقودی یا سرقت کارت پی آر بلافاصله با اداره مهاجرت کانادا به شماره 18882422100 تماس بگیرید و اطلاع دهید. همچنین اگر بعد از لندینگ کارت خود را در مدت مشخص دریافت نکردید یا ادرس خود را به دلیل مشکلاتی مانند کرونا نتوانستید تغییر دهید با این شما تماس و طی صحبت با اپراتور سعی در تغییر ادرس جهت دریافت کارت پی آر خود باشید. ممکن است اداره مهاجرت از شما عکس جدید بخواهد لذا بهتر است تا دریافت اولین کارت پی آر خود خاک کانادا را ترک نکنید.
فرم ارزیابی مهاجرت کانادا موسسه گنجی

اگر طی اعتبار کارت پی ار کانادا کمتر از 6ماه در کانادا بودم می توان درخواست تمدید دهم؟


خیر، معمولا هنگام ورود باید کارت شما معتبر باشد و اگر زمان کمی تا پایان ان مانده باشد، افیسر وضعیت شمال را بررسی می کند که شما به چه دلیلی مدت کافی در کانادا نبودید و ایا بعد از ورود می توانید با حضور دوسال کارت خود را تمدید کنید.
توجه کنید که محاسبه 2سال در 5 سال یا 730 روز مدت حضور شما در کانادا از زمان ارسال پرونده تمدید پی ار به قبل محاسبه می شود نه از زمان اعتبار کارت پی ار یا تاریخ صدور آن.
در بعضی موارد کارت شما امکان باطل شدن دارد:
-    نامه دیپورت یا خروج اجباری صادر شد Removal Order
-    بعضی سازمان ها اقامت شما را باطل کند مانند IRB , PRRA
-    در داخل کانادا به 6 ماه زندان محکوم شوید
-    در خارج از کانادا به 10 سال زندان محکوم شوید


آیا می توانم خارج از کانادا باشم ولی کارت پی آر م معتبر باشد؟


بعضی موارد استثنا وجود دارد که می تواند به شما در تمدید کارت پی آر کانادا کمک کند مانند:
-    همسر فرد متقاضی دارای پاسپورت کانادا است
-    متقاضی زیر 18 سال است  والدین او سیتیزن کانادا هستند
-    استخدام یک شرکت دولتی کانادا در خارج از کانادا هستید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارت پی آر کانادا کلیک کنید.


telegram_Canada_Ganji
سوال خود را از وکیل کانادا اینجا مطرح کنید:
پیام شما ثبت شد و پس از تایید در سایت منتشر می شود
تعداد پرسش ها: 2
مجتبی1402/04/17
اگر پی آر کارت کانادا گم شود چی بایید کرد ؟
  • گنجی
  • 1402/04/18
در خاک کانادا مجددا صادر می شود اگر خارج از کانادا هستید تراول داکیومنت نیاز دارید.(در تلگرام ما جزئیات تراول داکیومنت را بخوانید)
محمد1401/03/07
با سلام، من یک سال پیش اقامت دائم کانادا گرفتم و بعد از دریافت کارت پی آر به ایران برگشتم. متاسفانه کارت پی ار را گم کردم. الان چطور می تونم برگردم کانادا؟ بدون پی ار راه نمی دهند؟
  • گنجی
  • 1401/03/19
ما برای تراول داکیومنت کانادا باید اقدام کنید.
تراول داکیومنت Travel document مجوز سفری است که به متقاضی دارای وضعیت اقامت دائم اجازه سفر یکبار به کانادا را می دهد.
توجه کنید که تروال داکیومنت فقط برای افراد دارای اقامت دائم کانادا می باشد و نه ویزای توریستی و کار و ... .
در تراول داکیومنت باید دلایل ترک خاک کانادا، دلایل برگشت فوری به کانادا و تاریخ ان با ارائه بلیط، اسناد کانادایی مانند اجاره نامه و گواهینامه رانندگی و ...را ارائه دهید.

نظرسنجی مهاجرت کانادا

کدام استان شانس دریافت اقامت با ورک پرمیت ناشی از توریستی ایرانیان دارد؟

  • برنامه مهاجرتی استان های آتلانتیک
  • برنامه مهاجرت ساسکاچوان
  • برنامه مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • اخذ جاب آفر کانادا
شرکت کنندگان : تن