مسایل مالی مهم برای تازه واردان در کانادا

بازدیدکنندگان : 3293 نفر 1400/12/25
مسایل مالی مهم برای تازه واردان در کانادا
چگونه مهاجران جدید در کانادا امور مالی خود را مدیریت کنند؟

فرم لندینگ کانادا را دریافت کرده اید و به زودی وارد کانادا خواهید شد، از این به بعد باید در مورد هزینه کانادا دقت داشته باشید. بعد از کرونا هزینه زندگی در کانادا افزایش یافته و باید مسائل مالی را در کانادا بیشتر توجه کنید.

شما به عنوان یک مهاجر در کانادا باید با سیستم مالی کانادا آشنایی داشته باشید تا به صورت مناسب از آن استفاده کنید. همچنین اگر شما سال های زیادی در کانادا زندگی کرده اید با این نکات می توانید امور مالی خود را بهتر مدیریت کنید. 
این ده نکته خلاصه تجربه یکی از نویسندگان مطالب آقای آلبرت از سازمان گنجی است که در سال 2011 به کانادا آمده.
فرم ارزیابی مهاجرت کانادا گنجی
 

نکات لازم در مورد مسائل مالی مهاجران جدید در کانادا:

1-کردیت کارت در کانادا

بعضی از مهاجران جدید از کردیت کارت کانادا استفاده نمی کنند یا خرید های خود را به صورت اعتباری انجام نمی دهند. این مهاجران با سیستم مالی کانادا آشنا نیستند و بیشتر می خواهند به صورت نقدی خرید کنند. 
شما باید در کانادا سابقه اعتباری یا امتیاز اعتباری خوبی داشته باشید. مهاجران جدید برای اجاره یا خریدخانه، خرید ماشین یا داشتن تلفن باید از کردیت کارت یا امتیاز اعتباری استفاده کنند. نحوه استفاده از کردیت کارت بانک ها در بروشور همراه آن برای شما پست می شود. معمولا بانک ها به شما 21 روز فرصت می دهند که بدهی کردیت کارت Due Date  خود را تسویه کنید بعد از آن مجبور به پرداخت سود 19درصدی Rate هستید. اگر پول کافی ندارید سعی کنید حداقل 50 دلار را در زمان 21 روز پرداخت کنید که به آن Minimum Amount Due گفته می شود. اگر با برگه لندینگ وارد کانادا شده اید، در هنگام افتتاح حساب حتما یک دبیت کارت Debit و یک کردیت کارت Credit درخواست دهید و پول خود را در دبیت کارت قرار دهید و هر 21 روز از ان به میزان خرجکرد خود به کردیت کارت منتقل Balance Transfer  کنید. حتما از پروموشن های بانک های Scotiabank-RBC-CIBC-BMO استفاده کنید. زیرا به عنوان تازه وارد بانک ها تا 350دلار جایزه برای افتتاح حساب به شما می دهند. 

پس شما باید کردیت کارت در کانادا دریافت کنید تا صورتحساب ها را به آسانی پرداخت کنید. با این کارت می توانید امتیاز بالایی داشته باشید و سابقه اعتباری Credit History قوی می شود. این مهم ترین نکته مالی برای مهاجران جدید در کانادا است. در اینترنت بانک خود میزان امتیاز کارت Points  خود را می بینید و می توانید با آن خرید انجام دهید که بهترین نوع استفاده از پوینت ها، خرید بلیط هواپیما است.
بهترین کردیت کارت ها در کانادا Visa، Master Card می باشند که برای خرید نیازی به امضاء نیست و با نزدیک کردن کارت به دستگاه پوز و درج رمز خرید انجام می شود (حداکثر تا 250دلار کانادا نیز بدون درج رمز قابل انجام خواهد بود)

سعی کنید از کردیت خود در پوزهای ناآشنا (مثلا پارکینگ های مرکز شهر، فروشگاه های خارج از کانادا و ...) با دقت استفاده کنید زیرا امکان کپی از کارت شما و برداشت پول هست. طبق قانون FCBA  اگر دچار این نوع سرقت شدید بلافاصله در سایت بانک خود دکمه لاک کردیت را فعال کنید یا با مرکز مشتریان (تلفن پشت کردیت کارت) صحبت کنید و اعلام کنید این پول را شما پرداخت نکردید. معمولا طی 48 ساعت پول به حساب شما عودت داده می شود و یک کردیت کارت جدید با شماره جدید برای شما پست می گردد.

برای دریافت کردیت کارت باید بالای 18 سال باشید و کارت اقامت کانادا را کسب کرده باشید و سابقه کردیت خوب داشته باشید و در 7 سال گذشته اعلام ورشکستگی نکرده باشید.

 

 2-اگر پول لازم در کردیت کارت ندارید از آن استفاده نکنید

اگر نمی خواهید در کانادا مشکل مالی داشته باشید زمانی که پول کافی در کردیت کارت خود ندارید نباید از آن استفاده کنید. قبل از خرید با کردیت کارت باید مطمئن شوید که پول کافی برای پرداخت آن ها را دارید. قبل از اینکه پولی وارد کردیت کارت شما شود از آن کارت استفاده نکنید. 
مهاجرانی که از کردیت کارت خود زیاد استفاده می کنند برای باز پرداخت آن باید از وام روز پرداخت استفاده کنند. وام روز پرداخت یک وام کوتاه مدت است که وام دهنده براساس درآمد شما اعتباری با بهره بسیار بالا به شما می دهد و هیچ وثیقه ای هم مورد نیاز نیست. برای اطلاع از ان به وب سایت بانک یا حسابدار شعبه بانک خود مراحعه کنید. 

 

3- پس انداز در کانادا

زمانی که وارد کانادا شدید و درآمد داشتید برای خود اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید و یک هدف برای سرمایه گذاری داشته باشید. 
Registered Retirement Savings Plan (RRSP)
برای دوران بازنشستگی خود برنامه داشته باشید. یک حساب RRSP که یک حساب پس انداز برای دوران بازنشستگی است در کانادا باز کنید و ماهانه در آن پول بریزید. حتما پس انداز کنید و هیچ وقت به دنبال این نباشید که قبل از پس انداز در حساب RRSP کانادا باید شغل پر درآمد داشته باشید. RRSP یک حساب سرمایه گذاری است که شما برای ایجاد پس انداز برای بلند مدت و برای بازنشستگی از آن استفاده می کنید. افراد با درامد بیش از صدهزار دلار سالانه در کانادا این حساب را بهتر از TFSA می دانند.
مثلا با توجه به نرخ سود 7 درصد در سال با 300 دلار پس انداز ماهانه برای مدت 35 سال کل پس انداز شما به 50.000 دلار می رسد. با روشهای دیگری شاید پس انداز شما در مدت 24 سال به یک میلیون دلار برسد. 
پس میلیون نر شدن خیلی سخت نیست. 

مزایای RRSP

  • این حساب بدون مالیات است 
  • واریز به این حساب میزان مالیات پرداختی شما را کاهش می دهد
  • موجودی این حساب را طلبکاران نمی توانند برداشت کنند

معایب RRSP

  • هنگام برداشت از این حساب مالیات زیادی باید پرداخت کنید
  • در سن 71 سالگی باید این حساب را ببندید
  • دریافت این مبلغ روی مزایای پرداختی دولت فدرال به شما تاثیر می گذارد

 

4-مراقب کلاهبرداری در کانادا باشید

زمانی که شما در کانادا به دنبال کار و درآمد هستید افرادی به دنبال کلاهبرادی و دزدیدن پول شما هستند. مثلا با پیشنهادهایی مثل دو برابر کردن سرمایه گذاری شما در مدت زمان بسیار کوتاهی شما را فریب می دهند. شاید برای شما پیام هایی مثل برنده شدن پول زیاد یا برگشت پول به حساب یا پیشنهاد برای شغل های جعلی ارسال شود.
اگر همه چیز خیلی خوب و عالی باشد حتما درست و قانونی است. 

روی لینک های غیر واقعی مخصوصا http کلیک نکنید لینک بانک ها https هست و شماره SIN خود را بجز مراکز دولتی، بانک و کارفرما به فرد دیگری اعلام نکنید و تلفن های مشکوک را پاسخ ندهید حتی اگر آنها اطلاعات هویتی شما را به درستی اعلام می کنند. معمولا اگر در ابتدای ورود به کانادا دانش زبان خوبی ندارید، در معرض تلفن های زیادی در کانادا قرار می گیرید، در مکالمات تلفنی صدای شما ضبط می شود و گفتن YES از جانب شما می تواند دلیل محکمی برای برداشت از حساب شما باشد حتی اگر شما چیزی را امضا نکرده باشید.

فرم ارزیابی مهاجرت کانادا موسسه گنجی

 

5-مراقب کردیت کارت هدیه در کانادا باشید

در مراکز خرید و فروشگاهها شرکت های مختلف کانادایی از شما می خواهند تا سقف 10.000 دلار از آنها کردیت بگیرید و خرید کنید مثلا اگر کردیت آنها را دریافت کنید 20 درصد تخفیف می گیرید این بسیار وسوسه انگیز است، اما ریسک بزرگی است.  هدف شرکت ها ایجاد بدهی زیاد برای شما است تا نتوانید آن ها را پرداخت کنید و مجور شوید سود زیادی به خاطر این بدهی ها بدهید و آن ها از این سود استفاده کنند.  
مثلا شرکت هادسون بی The Bai به شما کردیت کارت NEO را پیشنهاد می دهد که تخفیف خرید بیست درصد دارد ولی عدم پرداخت به موقع آن باعث ریپورت به TransUnion می شود.

 

6-از کردیت کارت فرزند خود در کانادا استفاده نکنید

اگر شما یا همسرتان دارای کارت اقامت دائم یا پاسپورت کانادا باشید، سپس دولت کانادا ماهانه به ازای هر فرزند به شما 400 دلار می دهد. بعضی از پدرو مادرها این پول را برای خرید لباس استفاده می کنند. اما پدرو مادرهای باهوش این پول را پس انداز می کنند. 
اگر از یکسالگی فرزند خود ماهانه 200 دلار از پولی که دولت به فرزند شما می دهد پس انداز کنید با توجه به نرخ سود سالانه 5 درصد، زمانی که فرزند شما 18 ساله شود حدود 6.984.242 دلار سرمایه دارید. 
دولت کانادا برای پولی که شما پس انداز می کنید حدود 20 درصد سالانه یعنی تا سقف 500 دلار به شما سود می دهد. برای انجام این کار از حسابدار بانک خود وقت بگیرید معمولا اگر این حساب پس انداز فرزند را افتتاح کنید از شما هزینه نگهداری حساب ماهانه 4 دلار را دریافت نمی کنند.

 

7-شما می توانید به عنوان یک کارآفرین در کانادا، کسب و کار خود را راه اندازی کنید

دولت کانادا کارآفرینان را تشویق می کند. اگر شما مهارتی دارید که می توانید در کانادا برای راه اندازی کاری از آن استفاده کنید حتما این کار را بکنید. 
شما می توانید هم شغل تمام وقت داشته باشید و هم کسب و کار خود را راه اندازی کنید. شما باید یک کارفرین باشید. 
اگر در یک بازه کوتاه مدت از کردیت کارت خود زیاد خرج و بلافاصله پرداخت کنید، احتمال دریافت اعتبار بیش از 10هزار دلار را خواهید داشت. این لاین او کردیت Line of Credit  برای راه اندازی بیزینس جدید شما بسیار کمک کننده خواهد بود ولی این مبلغ را به دلیل نوسانات ریال به دلار اصلا به پول ایران تبدیل نکنید که در هنگام بازپرداخت دچار مشکل خواهید شد.

 

8-حتما مالیات کانادا را پرداخت کنید

برای اینکه در کانادا به عنوان شهروند خوب و مسئول باشید باید مالیات خود را به صورت کامل پرداخت کنید. 
شما می توانید در پرداخت مالیات در کانادا بسیار هوشیار باشید و راههایی برای اینکه مالیات کمتری پرداخت کنید برای شما وجود دارد. اما تاخیر در پرداخت مالیات یا عدم پرداخت آن شما را با مشکلاتی روبه رو می کند. 
برای پرداخت مالیات باید یک حسابدار در کانادا بگیرید. برخلاف ایران، اگر شما شغل هم نداشته یا کارمند باشید باید درامد خود را به اداره مالیات اعلام کنید. برای اعلام مالیات سال گذشته تا آخر اپریل سال بعد فرصت خواهید داشت. سپس notice of assessment دریافت می کنید. شما دونوع مالیات دارید یک برای فدرال و یکی برای استان محل اقامت خود. دولت طبق همین درامد ها برای شما و فرزندان تان مزایا را مقرر می کند. درامد سالانه بین 34 تا 41 هزار دلار کانادا به بالا مالیات دارد.

 

9-کارهای فنی و حرفه ای را قبل از رفتن به کانادا یاد بگیرید

بر خلاف تصوری که افراد از مشاغل نیمه حرفه ای دارند یعنی مشاغل مثل کارمندی، مدیریت و فروش، افرادی که در کانادا کارهای دستی و یدی مثل لوله کشی، نجاری، برق، مکانیکی و دیگر کارها را انجام می دهند درآمد بالایی دارند شاید به اندازه یک پزشک یا بالاتر. 
مهاجران جدید باید بدانند که کارگران که کارهای فنی و یدی را انجام می دهند سالانه 200.000 دلار درآمد دارند و کارگرانی که مشاغل نیمه حرفه ای را انجام می دهند، سالانه 60.000 دلار درآمد دارند. 

 

10-وام با باز پرداخت روزانه در کانادا نگیرید

وام روز پرداخت یک وام کوتاه مدت است که وام دهنده براساس درآمد شما اعتباری با بهره بسیار بالا به شما می دهد و هیچ وثیقه ای مورد نیاز نیست پس حتی اگر در وضعیت بدی مثل بیماری طاعون یا حتی مرگ باشید از گرفتن وام با باز پرداخت روزانه خودداری کنید. این یک نکته مهم برای مهاجران جدید کانادا است. 
وام های روز پرداخت در زمانی که شما توانایی مالی محدودی دارید مناسب است اما ریسک بالایی دارد. وام روز پرداخت دو هفته ای به ازای هر 100 دلار نرخ بهره 15 دلار دارد که نرخ بهره برای هر وام حدود 400 درصد است. 

canada_ganji_instagram
سوال خود را از وکیل کانادا اینجا مطرح کنید:
پیام شما ثبت شد و پس از تایید در سایت منتشر می شود
تعداد پرسش ها: 0

نظرسنجی مهاجرت کانادا

کدام استان شانس دریافت اقامت با ورک پرمیت ناشی از توریستی ایرانیان دارد؟

  • برنامه مهاجرتی استان های آتلانتیک
  • برنامه مهاجرت ساسکاچوان
  • برنامه مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • اخذ جاب آفر کانادا
شرکت کنندگان : تن