تغییرات ویزای تحصیلی کانادا

بازدیدکنندگان : 548 نفر 1402/11/28
تغییرات ویزای تحصیلی کانادا
تغییرات ویزای تحصیلی کانادا

همانطور که در اینستاگرام گنجی اعلام کردیم،دولت کاناد اعلام کرد سقف پذیرش دانشجویان خارجی را ۳۵ درصد و به مدت ۲ سال کاهش می‌دهد، که عمده دلیل آن بحران مسکن می باشد.
 

کانادا تا دو سال صدور ویزای تحصیلی را محدود می‌کند

در اعلامیه جدید اداره مهاجرت گفته شده است که ظرفیت جذب دانشجوی بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۶۰٬۰۰۰ نفر خواهد بود. این یعنی ظرفیت صدور استادی پرمیت با ۳۵٪ کاهش نسبت به سال ۲۰۲۳ مواجه خواهد شد.
البته خبر خوب اینکه، کانادا به دنبال اقدامات جدیدی است تا به دانشجویان خارجی با استعداد برنامه های جدیدی را برای کسب اقامت دائم کانادا ارائه دهد. 
علاوه بر این، اداره مهاجرت کانادا برای هر استان و منطقه، محدوده پذیرش اعلام کرده است. اداره مهاجرت کانادا می‌گوید که محدوده پذیرش بر اساس جمعیت منطقه مورد نظر تعیین می‌شود و منجر به کاهش قابل توجه دانشجو بین‌المللی در استان‌هایی خواهد شد که اکثرا مقصد مهاجرت تحصیلی دارند.

برای همین دولت کانادا برای دانشجویان کارشناسی، الزام ارائه Provincial Attestation Letter یا همان PAL را بررسی می کند. این تاییدیه استانی را دولت فدرال برای صدور ویزای دانشجویی نیاز دارد. البته سال هاست که دولت کبک این مدرک را ارائه می دهد و نام آن CAQ یا همان Certificate of Acceptance of Quebec می باشد.
 

آیا محدودیت برای همه ویزاهای تحصیلی کانادا است؟

به نظر آقای گنجی، وکیل رسمی مهاجرت کانادا، این محدودیت در پذیرش دانشجویان خارجی برای افرادی زیر نخواهد بود:
  • دانشجویانی که به دنبال دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند
  • دانش آموزانی که در مقطع ابتدایی و متوسطه تحصیل می کنند
  • افرادی که در حال حاضر ویزای تحصیلی دارند

این نوع خبر کاهش ظرفیت پذیرش ویزای دانشجویی تاثیر زیادی در آینده کانادا خواهد داشت، البته قبل از این در تاریخ 1 ژانویه 2024 در مورد 2 برابر شدن تمکن مالی ویزای تحصیلی برای پوشش هزینه زندگی دانشجویان خارجی دستورالعملی صادر شده بود. 
 

تغییرات مهم شرایط پذیرش دانشجویان بین‌المللی در کانادا

اداره مهاجرت کانادا بخشی از این ظرفیت را در بین استانها، مناطق کانادا و در بین موسسات آموزشی تایید شده DLI تقسیم می کند. 
از تاریخ 22 ژانویه 2024 برای هر ویزای تحصیلی که اداره مهاجرت کانادا صادر می کند باید استانها و مناطق کانادا هم گواهی نامه ای صادر کنند. مثلا در استان کبک ما CAQ را داشتیم.
حداکثر تا 31 مارس 2024 استانها و مناطق باید رویه ای را برای ارائه گواهی نامه به دانشجویان تنظیم کنند. 
تعداد ویزاهای تحصیلی جدید که در سال 2025 صادر می شوند در پایان امسال بعد از اقدام موقت دو ساله مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرند. 
در این مدت دولت کانادا با همکاری با موسسات آموزشی تعیین شده، وزارت آموزش و استانهای کانادا به دنبال ایجاد آینده ای پایدار در بخش دانشجویی است. 

 

جدیدترین شرایط ویزای تحصیلی کانادا در سال 2024

دولت کانادا طی اعلامیه ای شرایط ویزای دانشجویی را تغییر داد:
این اعلامیه شامل تکمیل چارچوب برای دانشگاه ها، شناسایی تعداد دانشجویان خارجی که می توانند در کانادا جذب و حفظ شوند و اطمینان از اینکه دانشگاه های دوره ارشد و دکتری می توانند دانشجویان کافی را بپذیرند، می شود. 
اداره مهاجرت کانادا همچنین تغییراتی را در شرایط دریافت ورک پرمیت بعد از فارغ التحصیلی در کانادا (PGWP) ایجاد کرده.
دانشجویان خارجی که در یک دوره تحصیلی توافق شده با کشورهای دوست کانادا تحصیل می کنند بعد از فارغ التحصیلی واجد شرایط ورک پرمیت بعد از فارغ التحصیلی که از یک سپتامبر 2024 اعمال شده، نیستند. 
دانشجویانی که به صورت حضوری در یک کالج خصوصی تحصیل می کنند مجوز تدریس برنامه درسی یک کالج دولتی را براساس شرایط موافقت نامه های مجوز برنامه درسی دریافت کرده اند. 
توافقنامه‌ای میان برخی کالج‌های خصوصی و دولتی وجود دارد که طبق آن، کالج‌های خصوصی می‌توانند بعضی برنامه‌های درسی کالج‌های دولتی را تحت لیسانس کالج‌های دولتی ارائه بدهند. با وجود اینکه طی سال‌های اخیر این برنامه‌ها توانسته بودند دانشجویان بین‌المللی را جذب خود بکنند، اما به اندازه کالج‌های دولتی نظارت نمی‌شوند و همین امر باعث شده است حفره‌ای برای سودجویی در نظام تحصیلی کانادا به‌وجود بیاید. به همین دلیل، از این به بعد، دیگر این دوره های تحصیلی واجد شرایط ورک پرمیت بعد از فارغ التحصیلی نخواهند بود.
برای فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد و دیگر دوره های تحصیلی کوتاه و تحصیلات تکمیلی برنامه ورک پرمیت سه ساله بازگشایی می شود. 
این مقررات توانایی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد را برای بدست آوردن تجربه کاری محدود می کند و شاید این دانشجویان با توجه به ورک پرمیت بعد از فارغ التحصیلی و براساس طول مدت دوره تحصیلی بتوانند برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند. 
همسران دانشجویان خارجی که برای دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری ثبت نام کرده اند فقط واجد شرایط ویزای کاری آزاد هستند. 
همسران دانشجویان مقاطع تحصیلی دیگر، شامل کارشناسی و برنامه‌های کالج دیگر واجد شرایط ویزای کاری آزاد نخواهند بود.

 

سقف پذیرش دانشجویان خارجی در کانادا به چه معناست؟

سقف پذیرش دانشجویان خارجی یعنی کانادا در سالهای 2024 و 2025 حدود 360.000 دانشجوی خارجی را به صورت سالانه می پذیرد. 
 
برچسب ها :
سوال خود را از وکیل کانادا اینجا مطرح کنید:
پیام شما ثبت شد و پس از تایید در سایت منتشر می شود
تعداد پرسش ها: 1
محمد رضا1402/12/08
سلام
لطفا بفرمائید مقدار سپرده در بانک جهت اخذ تمکن مالی جهت صدور ویزای دانشجوئی بورسیه چقدر است؟
میزان ارز همراه برای دانشجوی بورسیه و شوهر همراه چقدر است ؟
خیلی متشکرم
  • گنجی
  • 1402/12/08
دقیقا در نامه پذیرش بورسیه شما هزینه آن و مقداری که باید داشته باشید درج شده . سوال دوم را اطلاع نداریم.

نظرسنجی مهاجرت کانادا

کدام استان شانس دریافت اقامت با ورک پرمیت ناشی از توریستی ایرانیان دارد؟

  • برنامه مهاجرتی استان های آتلانتیک
  • برنامه مهاجرت ساسکاچوان
  • برنامه مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • اخذ جاب آفر کانادا
شرکت کنندگان : تن