نحوه مهاجرت به کانادا از ایران

بازدیدکنندگان : 2513 نفر 1400/07/24
نحوه مهاجرت به کانادا از ایران
نحوه مهاجرت به کانادا از ایران

ایران یکی از کشورهای اصلی است که از آنجا مهاجران جدید به کانادا می آیند. در اینجا نحوه مهاجرت نیروی کار ماهر از ایران به کانادا را بیان می کنیم. در سال 2019 قبل از کرونا کانادا با دادن اقامت دائم به بیشتر از 6000 ایرانی باعث شد که ایران جزء کشورهای اصلی مهاجرت کانادا قرار بگیرد.

ایران به علت سطح بالای افراد با تحصیلات، تجربه کاری حرفه ای و مهارت در زبان انگلیسی مهاجران مناسبی برای مهاجرت به کانادا دارد  که اگر در کشور خود کار پیدا نکنند می توانند در بازار کار کانادا موفق باشند. بیشتر از 200.000 نفر از ایرانیان در کانادا زندگی می کنند که این موضوع به روند ادغام و هماهنگی مهاجران ایرانی در کانادا کمک می کند.
کانادا با توجه به هدف خود که افزایش سطح مهاجرت است فرصت های بیشتری برای مهاجرت ایرانیان ایجاد می کند. براساس برنامه سطوح مهاجرت 2021_2023 کانادا سالانه بیشتر از 400.000 مهاجر را می پذیرد که بالاترین میزان پذیرش در تاریخ این کشور است. حدود 60 درصد از این مهاجران جزء گروه اقتصادی هستند. بیشتر مهاجران از گروه نیروی کار ماهر هستند و درصد کمی از آنها از گروه مهاجران سرمایه گذاری و کارآفرینی هستند.فرم ارزیابی مهاجرت کانادا گنجی
در اینجا مسیر های مناسب برای مهاجرت ایرانیان به کانادا را به عنوان نیروی کار ماهر بیان می کنیم.

مهاجرت از ایران به کانادا از طریق برنامه اکسپرس اینتری


اصلی ترین مسیر مهاجرت ایرانیان به کانادا از طریق برنامه اکسپرس اینتری به عنوان نیروی کار ماهر است. هدف کانادا پذیرش سالانه 110.000 مهاجر جدید از طریق برنامه اکسپرس اینتری کانادا است.
در سال 2019 ایرانیان هشتمین ملیتی بودند که جزء مهاجران موفق برنامه اکسپرس اینتری بودند.
برنامه اکسپرس اینتری یک برنامه دو مرحله ای است.
در مرحله اول باید شما واجد شرایط یکی از سه برنامه مدیریت شده اکسپرس اینتری باشید:

_ برنامه نیروی کار ماهر فدرال
_ کلاس تجربه کار کانادایی
_ برنامه نیروی متخصص فنی فدرال


اگر شما قبلا در کانادازندگی نکرده اید برنامه نیروی کار ماهر فدرال بهترین برنامه برای این است که شما واجد شرایط برنامه اکسپرس اینتری شوید. بعد از اینکه واجد شرایط برنامه اکسپرس اینتری شدید می توانید به مرحله دوم بروید.
در مرحله دوم پروفایل مشخصات خود را در وبسایت اداره مهاجرت کانادا ایجاد می کنید. اداره مهاجرت کانادا سن، سابقه کار، اینکه شما در کانادا کار یا تحصیل کرده اید، آیا پیشنهاد کار کانادایی دارید و یا استان و منطقه ای در کانادا شما را دعوت کرده اند را ارزیابی می کند.
اداره مهاجرت کانادا براساس مشخصات شما طبق سیستم جامع امتیاز بندی به شما امتیاز می دهد. شما امتیاز را دریافت می کنید و وارد سیستم اکسپرس اینتری می شوید.
اداره مهاجرت کانادا هر دو هفته یکبار قرعه کشی برنامه اکسپرس اینتری را انجام می دهد که مهاجرانی که بالاترین امتیاز را دارند دعوت می شوند تا برای اقامت دائم اقدام کنند. مهاجرانی که دعوتنامه قبولی را دریافت می کنند 60 روز فرصت دارند تا پرونده اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنند. زمانی که اداره مهاجرت کانادا پرونده شما را تایید کرد می توانید به کانادا بیایید.
شاید شما بعد از اینکه واجد شرایط شدید بخواهید مزایای ورود خود به سیستم اکسپرس اینتری را بدانید. اولین مزیت حضور شما در این سیستم این است که شما شانس بیشتر برای دریافت دعوتنامه قبولی را دارید اما اگر در سیستم اکسپرس اینتری نباشید شانس شما صفر است. دومین مزیت این است که می توانید دعوتنامه مهاجرت استانی را دریافت کنید. که با این دعوتنامه شما 600 امتیاز اضافی را دریافت می کنید که تضمینی برای دریافت دعوتنامه قبولی است. سومین مزیت این است که شما می توانید پیشنهاد کاری را دریافت کنید که 50 تا 200 امتیاز اضافی به شما می دهد. در کانال تلگرام موسسه گنجی هر هفته آخرین امیتاز افراد قبول شده را می توانید ببینید.

برنامه مهاجرت استانی کانادا برای ایرانیان


برنامه مهاجرت استانی دومین راهی است که ایرانیان از طریق آن می توانند به عنوان نیروی کار ماهر به کانادا مهاجرت کنند. کانادا 10 استان و 3 منطقه دارد، که 9 استان و 2 منطقه برنامه مهاجرت استانی را دارند.
از طریق برنامه مهاجرت استانی کانادا متقاضیان می توانند معیارهای خود را برای مهاجرت نیروی متخصص ارزیابی کنند. مهاجرانی که شرایط لازم را دارند و پرونده آنها تایید می شود دعوتنامه مهاجرت استانی کانادا را دریافت می کنند. در مرحله بعد مهاجران گواهی نامه ای برای حمایت از پرونده اقامت دائم خود را دریافت می کنند که با ارسال به بخش فدرال می توانند با گذراندن مدیکال چک و سکوریتی چک اقامت کسب کنند. با این اقامت میتوانند در کانادا کار و تحصیل و بیمه رایگان درمان داشته باشند.
بزرگترین برنامه های مهاجرت استانی را بزرگترین استانهای کانادا مدیریت می کنند. این استانها انتاریو، بریتیش کلمبیا و آلبرتا هستند. استانهای منیتوبا و ساسکاچوان هم برنامه های مهاجرت استانی بزرگی دارند. اگر می خواهید از طریق برنامه مهاجرت استانی اقدام کنید در مورد استان مورد نظر خود تحقیق کنید و بعد از آن مستقیما از طریق برنامه مهاجرت استانی اقدام کنید. مثلا اگر فامیل درجه یک مانند برادر یا خواهر یا همه و خاله و ... در یک استان کانادا دارید که کارت اقامت دارد بهتر است برای آن استان اقدام کنید زیرا این فامیل برای شما امتیاز دارد.
شما می توانید با ورود به سیستم اکسپرس اینتری دعوتنامه مهاجرت استانی را دریافت کنید. استانها از مهاجران اکسپرس اینتری که معیارهای لازم را دارند دعوت می کنند تا از طریق برنامه مهاجرت استانی اقدام کنند. دریافت دعوتنامه مهاجرت استانی برای مهاجران اکسپرس اینتری بسیار ارزشمند است چون تضمینی برای دریافت اقامت دائم است. برای این کار باید سابقه کار و تحصیلات شما دقیق با رشته های مورد نیاز استان مطابقت داشته باشد. داشتن حداقل سه سال سابقه کار با بیمه مرتبط با تحصیلات و ایلتس 6 الزامی است. معمولا با این نمره ایلتس فقط می توانید ثبت تنام کنید اما برای قبولی در رقابت با دگر افراد متقاضی ان استان فقط افراد دارای آیلتس بالاتر از 6.5 نامه قبولی می گیرند.

مسیرهای دیگر برای مهاجرت ایرانیان


کبک به عنوان استان فرانسوی زبان، سیستم مهاجرتی خود را دارد. کبک سومین مسیر برای نیروی کار ماهری است که می خواهند به کانادا مهاجرت کنند. دفتر موسسه گنجی در این استان واقع شده است. برای اینکه واجد شرایط مهاجرت به کبک به عنوان نیروی کار ماهر باشید باید مهارت در زبان فرانسه را داشته باشید. اگر شما قبلا در کانادا زندگی نکرده اید و می خواهید به کبک مهاجرت کنید برنامه اسکیل ورکر کبک بهترین مسیر برای شما است. این برنامه مثل برنامه نیروی کار ماهر فدرال اکسپرس اینتری است. یعنی ابتدا باید واجد شرایط باشید و براساس مشخصات خود امتیاز دریافت می کنید. کبک مهاجرانی که بالاترین امتیاز را دارند را برای مهاجرت دعوت می کند. بعد از تایید کبک شما می توانید پرونده اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت کانادا بدهید. بسیاری از رشته ها مانند: کامپیوتر، پزشکی و پرستاری، حسابداری، لجستیک، برق، مکانیک امتیاز خوبی برای این استان دارند. آخرین امتیاز قبولی این استان طبق سیستم آریما که شبیه اکسپرس اینتری است هر هفته در کانال تلگرام اعلام می شود.
کانادا برنامه های نیروی کار ماهر دیگری دارد که کوچکتر بوده چون برای رفع نیازهای بازار کار مناطق و صنایع خاص هستند. معروفترین این برنامه ها، برنامه آزمایشی مهاجرتی آتلانتیک است. نیروی کار ماهر که می خواهند به استانهای نیوفاندلند و لابرادور، جزیره پرنس ادوارد، نواسکوشیا یا نیوبرانزویک مهاجرت کنند از طریق برنامه مهاجرتی آتلانتیک اقدام می کنند.
برنامه سرمایه گذاری و کارآفرینی کبک نیز مسیر دیگری برای افرادی است که تجربه بیزینسی و مدیریت دارند.
از سوی دیگر برنامه استارت آپ ویزا با آیلتس 5 و سن زیر 50 سال با تحصیلات اکادمیک می تواند گزینه مناسب برای بسیاری از افراد که به دنبال اخذ کارت پی آر به محض ورود به کانادا هستند باشد.

مسیر های دانشجویی ایرانیان برای اقامت دائم کانادا


کانادا به دنبال تشویق دانشجویان بین المللی خود برای اقامت دائم در کانادا است. در سال 2019 کانادا بیشتر از 640.000 دانشجوی بین المللی داشت. ایران با داشتن 15.000 مجوز تحصیلی در کانادا هفتمین کشور اصلی برای مهاجرت دانشجویان به کانادا بود.
ایرانیان بعد از تمام شدن تحصیلاتشان شاید واجد شرایط  مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی باشند. با مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان می توانند حداکثر تا سه سال تجربه کار کانادایی را بدست آورند. این تجربه کار کانادایی به پرونده اقامت دائم مهاجران کمک می کند. داشتن تحصیلات و تجربه کار کانادایی باعث افزایش امتیاز اکسپرس اینتری می شود. همچنین از طریق برنامه های مهاجرت استانی که توسط کبک، برنامه مهاجرتی آتلانتیک و دیگر برنامه ها مدیریت می شوند امتیاز می گیرند.
داشتن چنین تجربه ای باعث واجد شرایط شدن افراد برای برنامه اکسپرس اینتری از طریق کلاس تجربه کار کانادایی است.
داشتن تحصیلات کانادایی مزایای دیگری هم دارد. شما می توانید تحصیلات کانادایی با کیفیت که کارفرمایان کانادایی تایید می کنند را بدست آورید. شما می توانید مهارت خود را در زبان انگلیسی یا فرانسه  افزایش دهید. شما می توانید در زمان تحصیل و بعد از آن تجربه کار کانادایی را برای افزایش درآمد خود و پیشرفت شغلی بدست آورید.
توجه کنید که وقفه تحصیلی زیاد حتی اگر با کار پر شده باشد و سن بالای 35 و نداشتن مدرک زبان ایلتس اکادمیک 6 به بالا، شانس ویزای دانشجویی را کم می کند.

ویزای کار برای ایرانیان


برنامه های ویزای کار کانادا یا همان جاب آفر برای افرادی که دارای تخصص خوب هستند و به صورت موقت قصد حضور و کار در کانادا دارندبسیار مناسب است. برنامه IMP و ICT و جاب آفر استانی و ... نمونه های مناسب است که هفته گذشته در خبری مفصل در مورد آن توضیح دادیم.

بیشتر از 81 برنامه مهاجرتی برای انتخاب وجود دارد


ایران منبع بسیار مهمی برای ورود استعدادها به کانادا است و که در زمان ورود مهاجران جدید مورد استقبال کانادا قرار می گیرند. کانادا با افزایش سطح مهاجرت خود برای حمایت از اقتصاد خود، باعث شده که ایرانیان فرصت های مهاجرتی از طریق بیشتر از 81 برنامه مهاجرتی را داشته باشند.

telegram_Canada_Ganji
سوال خود را از وکیل کانادا اینجا مطرح کنید:
پیام شما ثبت شد و پس از تایید در سایت منتشر می شود
تعداد پرسش ها: 1
امیر بوالحسنی1400/08/01
سلام و وقت بخیر
امکان شرکت کردن در چند برنامه استانی همزمان هست ؟ مثلا همزمان برنامه آلبرتا و ساسکاچوان
  • گنجی
  • 1400/08/01
بله امکانپذیر است

نظرسنجی مهاجرت کانادا

کدام استان شانس دریافت اقامت با ورک پرمیت ناشی از توریستی ایرانیان دارد؟

  • برنامه مهاجرتی استان های آتلانتیک
  • برنامه مهاجرت ساسکاچوان
  • برنامه مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • اخذ جاب آفر کانادا
شرکت کنندگان : تن